Wat voor een wijn drink je bij pannekoeken?

...met appel en spek. Als je eens wat anders wil dan een glas koude melk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4K

Het beste antwoord

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een "Dolce San Giorgo" Bianco...

Een heerlijke fruitige zoete witte wijn die het prima doet als apperatief, of bij het desert. Maar ook bij fruit, wat zoutig en/of pittig eten en bij vis...

En voor zover ik weet is het een uniek wijn proces...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Bij pannekoek en spek denk ik aan witte wijn...spek vraagt wel een beetje om rood. Een rosé-tje zou niet misstaan denk ik. Dit is ook wel tijd van het jaar voor rosé, balkonnetje, terrasje.....wat doe ik hier nog??

Toegevoegd op 29-04-2009 13:30:57
(bij pannekoek en appel denk ik aan wit...sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gaan voor een lichte rode wijn. Pannenkoeken zijn licht verteerbaar echter omdat je er spek bij doet maakt dit de pannenkoek vettiger. Lichte rode wijn dus, zoiets als Merlot Cuvee de Plaisance
vin de pays d' oc. Zie ook onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk zelf meteen aan rood, omdat het een vrij zwaar gerecht is met al dat zoute spek.. maar ik heb er weinig culinair verstand van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie zou zijn een lichte wijn, niet teveel overheersend. Dus geen Shiraz ofzo. Een witte wijn of rose, wat fruitig. Ook al zit er spek in, het zoete in de pannenkoek overheerst toch.
Maar mijn vader (slijter) zou ook gezegd hebben: hou je niet teveel aan de regels, drink vooral wat je lekker vindt! Dus als jij een witte wijn absoluut niet te drinken vindt, vooral niet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wijn;

Een beetje fruitig bij zoiets zoets als een pannekoek. Een Riesling misschien. Of een Cabernet Sauvignon. In ieder geval een beetje uitbundige, stevige wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zal het een rode wijn worden, omdat ik die lekkerder vind dan wit, en omdat spek toch rood vlees is.

Ik denk echter dat een witte er beter bij past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijn bij een pannekoek? Zelf doe ik dat nooit, misschien ervoor of erna, maar nooit tijdens het eten van een pannekoek. Maar ik denk ook dat als je voor een wijn wilt gaan, je het beste een licht fruitige rode kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spek is natuurlijk erg uitgesproken van smaak dus daar mag best een stevig wijntje bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij maakt het niet uit wat het eten is, rosé of droge witte wijn zijn bij mij altijd welkom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij past een zoete wijn van een klassedruif : een beuame de venise of een droge Meurseault. Gekoelde cider past ook perfekt bij pannekoeken en zelfs een champagne brut zou niet misstaan op een zondagse brunch met appelcrepes. (lichter beslag dan een pannekoek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET DOEN! er zijn nu eenmaal gerechten waarbij je geen wijn drinkt en zoet/hartige pannekoeken zoals jij beschrijft is daar een van. Als je dan al alcohol er bij wilt neemt dan een elegant biertje. Je kan kiezen uit diverse Belgische kanjers zoals Palm, de Koninck, Tripel.
Daarbij komt nog dat de bedrijven waar je dit soort pannekoeken eet zelden een mooie wijnkaart hebben.