Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het water uit de kraan wazig?

Als ik water uit de kraan in een glas doe, lijkt het wit. Dit is maar tijdelijk want het trekt geleidelijk weer helemaal bij. Ik hoor soms verschillende reacties hierover. De een zegt: ''Er zit veel kalk in het water.'' De ander zegt:''Er zit veel zuurstof in.''
Hoe zit dit precies en kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
43K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is de schuld Vd moderne kraan !!? :) in een kraan zitten gaasjes ( kleine roostertjes die mengen lucht door het water waarom dat heb je veel meer water druk en dan spettert de straal minder . Vaak kan je het er af schroeven om te ontkalken ( doen ) Een ouderwets kraantje dus met zo'n smal tuutje aan het eind heeft dat niet en dan spettert het uit het glas en het water is in de straal vaak al transparant . Om toch de luxe van het niet spetteren te hebben hing men vroegen een slangetje aan de kraan en ja sinds de jaren 60 extra luxe met een gaasje in het buisje . ( Ja had de evolutie bij de man dat bij de man ook ontwikkeld dan zou het plassen stiller en met minder spetters verlopen ) Dus er wordt bewust lucht door gemengd zodat de straal stil is en veel minder spetters geeft .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Wordt een straalbreker genoemd.

Andere antwoorden (2)

Als het water wit is en deze kleur vrij snel verdwijnt, gaat het om heel kleine zuurstofbelletjes. In een glas zie je deze langs de rand opstijgen. Dit fenomeen kan zich o.a. voordoen als de waterleiding leeggekomen is (bv. na de herstelling van een lekkende leiding). Terwijl de leidingen weer met water gevuld worden, wordt de lucht naar de hoogste punten van het waterleidingnet gedreven. Als je dit meldt bij je waterbedrijf, dan ontluchten ze de leiding op het hoogste punt.

Als je dit altijd hebt, moet je de oorzaak elders zoeken. Dan wordt ergens lucht aangezogen. Je laat dan best een sanitair installateur of loodgieter komen om de leidingen in huis na te kijken.

Lucht in het water kan geen kwaad voor je gezondheid. Het heeft geen invloed op de verdere samenstelling van het water. Toch kan ik me voorstellen dat je er vanaf wil.

Veel mensen denken dat wit water iets met kalk te maken heeft, maar dit klopt niet. Kalk lost volledig op in water, die kan je echt niet zien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Uit waterbesparende kranen kan je ook wel wit water krijgen. Daarin wordt het water op een bepaalde manier met lucht gemengd om je het gevoel te geven dat de kraan flink spuit, terwijl dit niet het geval is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ergens lucht aanzuigen tegen de waterdruk van 2 bar in is onmogelijk....
dat is gewoon wat zuurstof/lucht kan geen kwaad.
En nee het is geen kalk
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding