Oorzaak vermindering koolzuur in een fles priklimonade?

Een ongeopende fles prik behoudt zijn prik voor lange tijd. In een geopende fles lijkt die prik per dag af te nemen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
6.2K

Het beste antwoord

Doordat er meer ruimte in de fles is voor het koolzuur om in op te lossen....
Als de fles nog niet geopend is heb je maar een klein beetje ruimte. Het kost dan heel weinig aan koolzuur om de fles onder druk te zetten.

Als de fles halfvol is, heb je dus veel meer koolzuur nodig om de fles weer onder dezelfde druk te zetten. Want je voelt het aan de fles... Voel maar als voorbeeld het verschil tussen een fles spa rood en een fles spa blauw; maar het mag ook chaudfontaine zijn of een andere drank, met of zonder koolzuur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Honni;

Die vraag is hier al meerder malen gesteld. Heeft waarschijnlijk te maken net druk verlies zodra de fles eenmaal geopend is. Het schijnt goed te werken om na het inschenken de dop weer op te schroeven, de fles eenmaal om te keren en weer rechtop te houden. Ook liggend bewaren schijnt wel iets te schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prik is opgelost koolzuurgas (CO2). Op een dichte fles staat druk om ervoor te zorgen dat het koolzuurgas opgelost blijft. Als je de fles opendraait, dan verdwijnt de druk en kan het koolzuur verdampen. Je ziet het koolzuurgas in de vorm van kleine gasbelletje uit de frisdrank ontsnappen. Door te schudden zal de prik sneller gaan verdampen, waardoor de gasbelletjes uit de fles 'spuiten' en onderweg ook frisdrank meenemen. Het koolzuurgas en de meekomende frisdrank worden in de ballon opgevangen.
Het beste is om de fles staande te bewaren, liggend geeft een groter oppervlak en dus meer gelegenheid om het koolzuurgas te laten ontsnappen/verdampen.