Kan je verdikken van het drinken van coca cola zero sugar?

een jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Pieterke
een jaar geleden
Je wordt er niet dikker van maar bepaald gezond is het niet. De zoetstoffen kunnen problemen veroorzaken. Zo kan de zoetstof je je bloedsuiker verhogen (weet ik uit ervaring). Je kunt er ook diarree van krijgen en nog meer dingen.
tinus1969
een jaar geleden
Misschien - er zijn onbewezen theorieën dat de zoetstoffen een vals signaal geven dat er suiker aankomt, waardoor je insuline aanmaakt. Of die je gevoel van verzadiging verstoren waardoor je meer eet.
Probeer eens of het scheelt.
Pieterke
een jaar geleden
@tinus1969: Bedankt voor je reactie. Ik ga niet meer eten als ik teveel zoetstof heb binnen gekregen maar heb soms wel het idee dat ik eerder een honger gevoel krijg. Maar dan eet ik niet maar drink extra water.

Antwoorden (3)

Dat is onmogelijk, het bevat geen suiker of kcal.
Ritsuka
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
er zijn anders serieuze discussies en onderzoeken die kijken naar het effect van receptoren en de hormoonhuishouding waardoor je op andere manieren insuline gaat aanmaken dat een suikerstimulans. En daardoor kan uiteindelijk wel degelijk gaan aankomen.
Het zeggen dat het onmogelijk is, is wellicht een wat vergaande uitspraak. Misschien moet er aangegeven worden dat je het zeer onwaarschijnlijk acht.
tinus1969
een jaar geleden
Eens met Thecis; die theorieën zijn er.
Ritsuka
een jaar geleden
In welke doseringen kregen mensen toen zoetstoffen binnen? De enige onderzoeken die ik kon vinden over een negatief effect waren pas bij een zeer hoge dosis.
tinus1969
een jaar geleden
Zie bv https://www.nytimes.com/2020/08/20/well/eat/artificial-sweeteners-sugar-weight-gain-diet-weight-loss.html
En
https://link.springer.com/article/10.1007/s11894-017-0602-9
Verdikken is voor een ieder anders, er zijn bijvoorbeeld al mensen die bij het zien van gebak al aankomen bij wijze van spreken...
Onderstaand gevonden via het www.

Is cola zero gezonder dan cola? In cola zero zitten dus zoetstoffen als aspartaam, dit is geen gezonde vervanging voor suiker. Dit komt doordat aspartaam in ons lichaam wordt omgezet tot het aminozuur fenylalalnine. Van deze stof kan je hoofdpijn en spijsverteringsproblemen krijgen.

Zoeken naar: Hoeveel suiker zit er in cola zero Sugar?
Wat zijn de nadelen van Cola Zero
Is cola zero gezonder dan cola? In cola zero zitten dus zoetstoffen als aspartaam, dit is geen gezonde vervanging voor suiker. Dit komt doordat aspartaam in ons lichaam wordt omgezet tot het aminozuur fenylalalnine. Van deze stof kan je hoofdpijn en spijsverteringsproblemen krijgen.

Wat zijn de ingrediënten?
Als we kijken naar de ingrediënten van Cola Zero dan geeft de verpakking het volgende aan. Hieronder zullen we eerst de verschillende ingrediënten onder elkaar zetten en ze dan stuk voor stuk bespreken.

Sprankelend water
Kleurstof E150D
Voedingszuur E338
Aspartaam
Acesulfaam-K
Natuurlijke aroma’s (waaronder Cafeïne)
Zuurteregelaar E331
Bevat een bron van Fenylalanine
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Fenylalanine is een natuurlijke stof. Het maakt deel uit van vrijwel elk eiwitmolecuul in alle bekende organismen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylalanine

Belangrijke bronnen van fenylalanine zijn kaas, amandel, pinda's, sesamzaad, sojabonen en eiwitten in het algemeen.

Het is dus nogal vreemd om een puur natuurlijke stof die zó wijdverbreid is en die essentieel is voor een goede gezondheid, als problematisch te bestempelen.
Kunstmatige zoetstoffen veranderen je metabolisme en hebben invloed op je darmflora, waardoor je dus aan kan komen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Er zit weliswaar een kern van waarheid in deze stelling... maar je bron is uitermate twijfelachtig. Dat is een tijdschrift dat zich richt op alternatieve methoden en dat (dus) kritiekloos geloof hecht aan onbewezen theorieën.