Als een drankje van 40% alcohol wordt aangelengd met een gelijke hoeveelheid water, is het resultaat dan een drankje van 20% alcohol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
40.2K

Het beste antwoord

Ik vind sommige antwoorden hier wel heel erg vermakelijk.

anywhoei

we nemen 50cl met 40,0%. 0,40*50 = 20cl aan alcohol
hier voegen wij 50cl 0,000% aan toe.

Je krijgt een totaalvolume van 100cl, waarvan 20cl alcohol.

Door het verdunnen van je drankje heb je nu een mix gemaakt met een percentage van 20/100*100= 20%

gl hf,
Durke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

nee dit blijft 40% alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

40*x +60y +100Y => 40 in 200=>
40/200 = 20%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk niet!!!!!! Als je een er water bij doet (wat ik zelf nooit zo doen) dan wordt de concentratie gewoon minder, maar het is niet zo dat er ineens alcohol verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wouw bierdopje jij zou een antwoord op deze vraag moeten geven.
je reactie is echt goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o sorry je had al antwoord gegeven
*ik weet de dichtheid en het gewicht van Alcohol niet dus ik neem hierbij fictieve getallen. Deze duiden alleen een verband aan.

Stel alcohol weegt 1gram per cl. dan heb je dus 0,4cl Alcohol in een fles van één Liter. Dit is dan 40 gram.
Stel je doet (en stel je dan ff een 2L fles voor) er nog een liter bij in. Dan krijg je 2liter drinken. Hierin zit nog steeds 40 gram alcohol. dus 0,4cl, 0,4 centiliter is 20% van twee liter.
Dus ja, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het volumeprocenten zijn, dan is het resultaat na verdunning inderdaad een drankje met 20% volume alcohol.

Als het gewichtsprocenten zijn, is het resultaat iets anders: 40 gewichtsprocenten alcohol betekent dat het ongeveer 45,7 volumeprocenten is, en dan heb je voor 100 gram drank 110,6 ml drank. En als je daar dezelfde hoeveelheid (dus 110,6 ml) bij doet, hou je 22,88% (volume) alcohol over. En dat is weer 20gewichts%...
13 jaar geleden
Als je een drankje van 40% alcohol hebt, dan heb je feitelijk 6 delen water op 4 delen alcohol. Samen 10 delen.
Doe je daar een zelfde hoeveelheid water bij, dus weer 10 delen, dan heb je in totaal 16 delen water en nog steeds 4 delen alcohol.
Het percentage is dan geworden: 4/16 = 1/4 = 25%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4/20
Geen 20% procent maar uiteraard daalt het percentage wel.
Anders zou je met een fles jenever een kraan een oneindige hoeveelheid jenever kunnen produceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het blijft 40% alcohol in het drankje zitten
alleen als je het aanmaakt met water is het op dat moment van het totaal 20% alcohol maar je blijft 40% drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat probeer je nou te zeggen dude.
@JCA

Het alcohol-% verandert wel degelijk. het alchol-% geeft namelijk aan wat het % alcohol in een oplossing is. Wordt die oplossing groter, maar blijft de hoeveelheid alcohol hetzelfdedan gaat de concentratie alcohol naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA! Dit geldt voor alle alcoholvrije drankjes die je aan de alcohol toevoegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drankje heeft dan idd een alcohol percentage van 20%. Als je een glas bier in een zwembad flikkert, is dat niet een zwembad met 5% alcohol.