Wat kan je doen om te voorkomen dat de prik zo snel van de cola af gaat?

Soms is een fles Coca Cola pas 2 dagen open en heel goed dicht gedraaid en dan is toch de prik eraf.
Ik bewaar geopende flessen altijd rechtop in de koelkast niet in de deur waar ze steeds bewegen maar gewoon op het rekje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
24.4K

Het beste antwoord

Daar is helemaal niets aan te doen. Het koolzuur kan in een volle fles niet uit de vloeistof ontsnappen, omdat er nauwelijks lucht in de fles zit. Hoe leger de fles wordt, hoe groter de hoeveelheid lucht waar het koolzuur naar toe kan. Ook al schroef je de dop nog zo vast.
Kortom: of kleinere flesjes kopen (of blikjes), of sneller opdrinken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nooit uit de fles drinken is de eerste vereiste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je de fles te lang open laat staan voor en na het schenken? dan maakt het ook niet meer uit of je de fles daarna nog goed dichtdraait. Zo snel mogelijk dichtdraaien na gebruik lijkt me een redelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een fles cola voorzichtig opent, krijg je niet al te veel belletjes en dus weinig schuim: het opgeloste kooldioxide komt maar langzaam vrij, in stromen van belletjes. Sluit de fles weer af, en het kooldioxide kan niet meer ontsnappen: de cola blijft zijn ‘prik’ houden. Natuurlijk niet voor altijd: er is altijd een beetje gas dat uit de fles lekt en na verloop van tijd bevat de cola geen kooldioxide meer en zit er dus geen prik meer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je cola hebt ingeschudt in je glas en je hebt de fles weer goed dichtgedraaid de fles een keer op de kop houden en weer rechtop wegzetten in de koelkast
zo blijft de prik er langer op
dit telkens doen zodra de fles is open geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien overgieten naar een glazen fles/kan die gesloten kan worden? Ik weet niet of glazen flessen nog gemaakt worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een plastic fles hebt de fles indrukken totdat er bijna geen lucht meer in de fles zit en dan de dop dichtdraaien. Zo er er weinig ruimte in de fles waar de koolzuur naar kan ontsnappen.
Toegevoegd op 26 september 2020 17:52: afbeelding