Kan je maagpijn krijgen van cafeïne (koffie) en zo ja, hoe komt dat?

Ik heb gelezen dat cafeïne niet slecht is voor je maag. Hoe kan het dan als je (vermoedelijk daardoor) toch maagpijn krijgt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
5.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Probeer wat te eten, koffie op lege maag geeft mij zuur

Antwoorden (3)

Onderzoeken geven aan dat koffie een overtollige productie van maagzuur kan veroorzaken, wat dan mogelijk het weefsel van de maagwanden beschadigt.

Het is makkelijk om koffie de schuld te geven voor een overtollige zuurheid, maar onderzoek heeft bewezen dat koffie meestal weinig zuur bevat. De elementen in koffie die irritatie in onze maag kunnen veroorzaken zijn vaak cafeïne, N-alkanoyl- 5-hydroxytryptamine en catecholen.
fremar
3 jaar geleden
Dat kan alleen gebeuren als je grote hoeveelheden cafeïne binnenkrijgt, dus heel veel koffie drinkt of naast koffie ook energiedrank, thee en/of cola. Dan kun je last krijgen van reflux: oprispingen van maagzuur en dyspepsie: een opgeblazen pijnlijk gevoel. De cafeïne zorgt namelijk voor een verhoogde productie van maagzuur. Als dat veelvuldig gebeurt kan je slokdarm geïrriteerd of zelfs ontstoken raken. Dus als jij vaak last hebt van brandend maagzuur is het verstandig om te minderen met koffie, thee en andere cafeïne houdende drankjes.
Amadea
3 jaar geleden
De vraag gaat over de cafeïne (in de koffie) en maagpijn en niet over de koffie zelf en de maagpijn.
Bij veel mensen blijkt een kleine tot matige cafeïne-inname indrukwekkende gezondheidsvoordelen op te leveren. Aan de andere kant kan een hoge dosering leiden tot bijwerkingen die het dagelijkse leven verstoren en zelfs tot ernstige gezondheidsproblemen. Hoewel de reacties per persoon verschillen, tonen de effecten van een hoge inname aan dat meer niet noodzakelijk beter is. Om alleen de gunstige effecten te krijgen en niet de ongewenste, is het zaak om eens eerlijk te kijken naar je slaap, je energieniveau en andere factoren die invloed zouden kunnen hebben en zo nodig je inname te beperken
Kort samengevat mag je dus stellen dat alleen de cafeïne normaliter GEEN maagpijn veroorzaakt. Alleen TE VEEL is niet goed, maar dat geldt voor alle innames. TE is n.l. nooit goed.
Zoals de link aangeeft moet de oorzaak van de maagpijn dus niet gezocht worden bij de cafeïne, maar bij de koffie.