Niet alleen wijn zit in ronde flessen. Als je even bij de gemiddelde supermarkt kijkt zie je dat zo goed als alle flessen rond (cilindrisch) zijn. Dit heeft dus niets te maken met de wijn, maar alles met het productieprocedé van de glazen fles.

Feitelijk antwoord op je vraag is dus: omdat flessen rond zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterke drank zit niet altijd in ronde flessen (Jack Daniels, Amaretto, Pisang Ambon). Wijn zit er bijna altijd wel in. Parfumflessen zijn ook allerlei vormen. Het lijkt dus naast gewoonte/gemak ook wellicht een prijstechnische afweging te zijn(duurdere sterke drank/parfum kan ook in een duurdere fles) en wellicht een conservatievere markt.
Conservatisme. Als een bottelaar wijn in vierkante plastic houders zou verkopen zou waarschijnlijk weinig mensen het kopen. Overigens heb je ook wijn in vierkante kartonnen maar dat is dan goedkope wijn. Voor een duurdere wijn zou dat funest zijn. Niemand gaat 8 euro betalen voor wijn in een kartonnen pak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ronde fles is steviger; hoekpunten zijn zwakke plekken. Grote flessen kunnen dus het beste rond zijn. Een vierkante fles is dus duurder (want heeft extra versteviging op de hoekpunten nodig).
Vliegtuigraampjes zijn om dezelfde reden rond.

Overigens ook eens, dat het hier deels om gewoonte gaat; bij parfum speelt het argument van 'stevig' natuurlijk ook, maar wordt een opvallende vorm veel belangrijker gevonden.
9 jaar geleden
Als je zoek naar de maximale omtrek voor een bepaald oppervlak kom je uit op een cirkel. En als je een ballon opblaast heeft het min of meer de vorm van een bol. Eigenlijk zou dus een fles een bol moeten zijn om met zo weinig mogelijk glas zoveel mogelijk inhoud te creëren. Maar omdat een bol niet kan staan hebben we er een ronde fles van gemaakt.