Hoeveel Mountain Dew kan ik per dag drinken?

Had een week lang naar een plek in nederland gezocht waar ik mountain dew kon kopen, uiteindelijk een tent in den haag gevonden en meteen een hele voorraad gekocht. Nu vraag ik me wel af hoeveel blikjes (330ml) ik per dag kan drinken op gebied van suiker, omdat de caffaine waarde niet extreem hoog is (13mg uit me hoofd)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat de hoeveelheid suiker die in dit soort drankjes zit enorm hoog is. Ik zou er dus hooguit 1 er dag van drinken of liever nog helemaal geen.

Antwoorden (1)

1 Blikje per dag ALS je geen tot 10(v)/20(m) gram andere vrije suikers binnen krijgt.

https://www.shopamerica.nl/product/mountain-dew-eu-330ml/
suiker 12,2 gram / 100 ml
Dat is dus ~40 gram suiker per blikje.

https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/hoeveel-suiker-mag-je-per-dag
Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Dus een man mag 1 blikje+ 20 gram vrije suikers
En een vrouw mag 1 blikje + 10 gram vrije suikers

Je zou als man dus ook kunnen zeggen 1,5 blikje. Maar dan mag je dus niks met toegevoegde suikers meer eten.