Een Haags bakkie is een een half gevuld kopje koffie. Het wordt vaak negatief gebruikt: men verwacht een volle kop koffie, maar krijgt maar een klein beetje.
Het oorspronkelijke Haagse bakkie is zo ontstaan: door de hele stad 's-Gravenhage heen staan vrijstaande koffiezaken waar iedereen welkom is, maar waar vooral Haagse ambachtslieden en ondernemers komen voor een bakkie. Ze drinken er filterkoffie en wisselen nieuwtjes en klussen uit. Het gaat meer om de gezelligheid dan om de koffie.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanuit een (vermeende) 'zuinige' instelling van de inwoners uit die plaats.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Den haag was de belangrijkste stad van NL uit de veronderstelling dat nederlanders krenten waren is op die manier het Haagse bakkie ontstaan geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn tante woonde in den haag... en een haags bakkie is een half gevuld kopje koffie...
omdat de hagenezen bekend staan om hun zuinigheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Haags bakkie is ontstaan uit pure karigheid onder de Hagenezen.