Wat is het verschil tussen dure en goedkope champagne?

De prijs in champagnes kan echt heel erg verschillen. Wat ik me dus afvraag is of dure champagne nu echt beter is dan goedkope champagne. Wat maakt dat de prijzen zo uiteenlopen?

3 jaar geleden
in: Dranken
3.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Als vuistregel: het verschil tussen extreem goedkoop eten/drinken en iets duurder proef je meestal wel; het verschil tussen iets duurder en veel duurder proeven vaak alleen kenners, of het verschil is veel kleiner (zeker in verhouding tot de meerprijs).
Jij proeft het verschil tussen een kiloknaller-biefstuk, een supermarktbiefstuk, en een biefstuk van de keurslager meteen - maar zou je het verschil met een wagyu biefstuk van gemasseerde koeien proeven?
Dito champagne.

Antwoorden (2)

Er is in wezen vaak geen verschil. Dure champagne hoeft niet beter te zijn. Zo is de schuimwijn van budgetsupermarkt Lidl van 7 euro door een jury even goed bevonden als een fles champagne van maar liefst 56 euro.

De prijs van champagne heeft te maken met het arbeidsintensieve proces waarmee champagne tot stand komt. Eerst moet de stille (witte) wijn een tweede gisting ondergaan in de fles, waardoor er koolzuur vrijkomt en de bubbels ontstaan. Vervolgens moet die wijn, die nu schuimwijn is geworden, nog minimum 15 maanden op zijn bezinksel blijven liggen waardoor smaak en textuur verfijnd worden. Dat bezinksel moet vervolgens, door regelmatig draaien van de fles, naar de flessenhals geleid worden, waar het bevroren en verwijderd wordt. Pas dan kan de champagne op de markt komen. Tegen een prijs die voor de meeste bekende merkchampagnes minimum 30 euro bedraagt.

Nog duurder
Maar de glamour die rond champagne hangt, brengt slimme marketeers en zakenlui op ideeën om die prijs nog verder op te drijven. Zo brengen champagnehuizen graag speciale "cuvées" op de markt, bijvoorbeeld van één welbepaalde wijngaard die uitzonderlijk goed gelegen is. Het kost niet méér om van de druiven uit die wijngaard champagne te maken, maar omdat het om slechts één wijngaard gaat, is het aanbod schaars en gaat de prijs - volgens de bekende economische wet van vraag en aanbod - de hoogte in.
Een andere methode die champagnehuizen toepassen, heeft niets te maken met de inhoud van de fles, maar alles met de verpakking. Zo wordt aan kunstenaars en designers gevraagd een speciale fles te ontwerpen, vaak in combinatie met een speciale box (waarin zich ook champagneglazen en andere accessoires kunnen bevinden). Omdat het hier om een "unieke cuvée" gaat, die slechts één keer wordt uitgebracht, kan ze ook duurder verkocht worden aan een publiek voor wie dergelijke champagnes een statussymbool zijn.

Juweelprijs
Er is nog een derde methode. Bedrijven en zakenlui, die niet in de Franse champagnesector actief zijn, kunnen ook een champagne op de markt brengen. Zij laten die produceren bij een erkend champagnehuis, maken er hun eigen merk van en bouwen er een aantrekkelijk marketingverhaal rond. Sommige gaan zelfs zover om goud, zilver en diamant in de verpakking van de fles te verwerken. Zodat champagne als het ware een juweel wordt, dat dan ook tegen de prijs van een juweel verkocht kan worden.
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Voor de zuurgraad van de champagne is het van belang dat champagne een aantal jaren moet rijpen. De wrangheid wordt met de leeftijd verzacht. Tijdens het rijpingsproces knappen de gistcellen open en druppelen in de oplossing. Dit brengt gistachtige en complexe smaken voort in de champagne.
Non-vintage champagnes hebben een rijpingsproces van minimaal 15 maanden. Voor vintage champagnes is dit 3 jaar. Champagnes mogen niet aan licht blootgesteld worden en is een constante koele kelder belangrijk. Hoe langer de champagne rijp he duurder die wordt logische want ook dat kost geld.
SimonV
3 jaar geleden
Dat klopt. Maar langer liggen en duurder betekent niet automatisch lekkerder. Daarnaast: smaken verschillen...
ronron1212
3 jaar geleden
Veel van de wijnen die door supermarkten worden verkocht zijn geen champagne wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Maar champagne is een merk naam en mag alleen gedragen worden door wijnen uit die streek.
Champagne is een mousserende wijn die wordt geproduceerd in het gelijknamige gebied in Frankrijk. Witte champagne is het bekendst, maar er is ook roséchampagne. Alleen mousserende wijn uit deze regio, gemaakt volgens de méthode traditionnelle (voor 1994 als méthode champenoise gekend) mag de naam 'champagne' dragen. De term "Franse champagne" is dus een pleonasme, aangezien champagne per definitie uit Frankrijk komt.
Dure champagne is niet beter dan goedkope champagne en goedkope champagne kan beter zijn dan dure champagne.
De naam champagne is een geregistreerd merk zodat de naam champagne alleen mag staan op flessen wijn afkomstig uit het champagne gebied in Frankrijk.
Daar heeft de monnik Dom Pérignon ontdekt, dat door suiker toe te voegen aan flessen wijn een tweede gisting optreedt. Het koolzuur dat daardoor onstaat blijft in de fles en doet de wijn mousseren, hij geeft belletjes aan de wijn.
Deze wijn werd natuurlijk nagemaakt en vroeger stond dan op het etiket Méthode Champenoise, Dat mag nu niet meer in de EU maar Méthode Traditionnelle is wel toegestaan.

Omdat druiven in zonnige steken veel meer suiker bevatten dan de wijnen in noordelijke gebieden, komen de beste wijnen uit het zuiden en zijn doorgaans het hoogste geprijsd.
De Fransen in het champagnegebied hebben het grootste geluk gehad dat ze hun slechte goedkope zure wijn van bubbeltjes konden voorzien.
In het relatief kleine wijngebied was/is de hoeveelheid wijn beperkt en de vraag was/is heel groot. Het is immers een bijzonder wijn die daardoor vooral bij feestelijke gelegenheden werd/wordt gedronken.

Zelf vind ik champagne maar bocht. De beste champagne die ik gedronken heb kwam uit Spanje. Ik kreeg de fles van mijn buurvrouw omdat ze geen wijn dronk. Erg dom van me, dat ik het etiket niet heb bewaard.

Even terzijde.
Toen de toenmalige koningin Beatrix zo’n veertig jaar geleden het eerste Nederlandse wijnhuis in Maastricht bezocht, werd haar een glas van de daar gebottelde wijn aangeboden.
Op de vraag hoe die smaakte, antwoordde zij diplomatiek “lekker koud”
Dit geeft wel aan hoe slecht de noordelijke wijnen zijn.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Uit spanje komt geen champagne Het is een merk naam.
Champagne is een mousserende wijn die wordt geproduceerd in het gelijknamige gebied in Frankrijk. Witte champagne is het bekendst, maar er is ook roséchampagne. Alleen mousserende wijn uit deze regio, gemaakt volgens de méthode traditionnelle (voor 1994 als méthode champenoise gekend) mag de naam 'champagne' dragen. De term "Franse champagne" is dus een pleonasme, aangezien champagne per definitie uit Frankrijk komt.
Edraket
3 jaar geleden
@ronron1212
Ja Ron dat weet ik al 40 jaar.
Ik noem die bubbels gewoon champagne.
Dat kan de EU me niet verbieden.
Nog niet althans. Wat jij in je reactie schrijft, staat trouwens in mijn antwoord, op deze vraag. Toen ik dit stukje had geschreven zag ik dit woord staan maar ik had geen zin om dit te wijzigen. Daarbij was ik benieuwd of er nog iemand spijkers op laag water zocht.
ronron1212
3 jaar geleden
@Edraket een goede champagne is echt iets anders dan bubbels water of wijn. Dus kan je die twee niet met elkaar vergelijken. Er worden trouwens in Nederland tegenwoordig zeer goede wijnen gemaakt. Maar daar ging het niet om Het gaat om campagne en goede champagne is een goden drank je moet het wel lusten natuurlijk. Een echte goede fles is een verrukking en echt niet te vergelijke met een bubbel wijn.
Edraket
3 jaar geleden
@ronron1212
Het klopt dat de Nederlandse wijnen nu een stuk beter zijn.
Goede wijnen komen van oude wingerds dus 40 jaar maakt een groot verschil. Inderdaad zijn sommige wijnen godendranken.
Ik zeg altijd; een goede wijn is als een mooi vrouw daar kun je niet vanaf blijven.
Als je een slokje heb genomen en je zet het glas neer wil je het gelijk weer oppakken om opnieuw een slokje te nemen.
Maar dat heb ik niet met echte champagne, te zuur en te schaal.
ronron1212
3 jaar geleden
@Edraket kwestie van smaak of de verkeerde echte champagne is duur waar echt goddelijk
Edraket
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik geloof je.
Helaas moet ik mijn champagne zelf betalen.
En als die 100 euro per fles kost dan kan ik dat wel betalen, maar het is het me niet niet waard.
Maar als je me de naam van jouw champagnehuis geeft zal ik een fles kopen.
Wat die ook kost....
En goed advies is goud waard.
ronron1212
3 jaar geleden
Dom Perignon 2010 Moet & Chandon Brut Impérial Magnum
Edraket
3 jaar geleden
Haha de eerste 410 euro voor 3/4 liter
https://www.gall.nl/s/gall-nl/dom-perignon-blanc-p2-wit-75cl-127019.html?gclid=CjwKCAiAxKv_BRBdEiwAyd40NxjI8ULKtT9xsIKypx4rGIIONqgRrQlT-DHev3c0b8YwIJ5ip47vxRoC8mYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds De tweede ongeveer 100 euro voor 1,5 liter. Die koop ik.
Ben benieuwd of hij zo goddelijk is als je zegt.
https://www.gall.nl/zoeken/?lang=nl_NL&q=Moet+%26+Chandon+Brut+Imp%C3%A9rial+Magnum
Edraket
3 jaar geleden
@ronron1212
De Muët & Chandon is ook verkrijgbaar in de 3/4 fles en die heb ik vergeleken met een champagne van Lidl die ik al had gekocht. Het bouquet van de champagne Compte de Bismand (Lidl 10 euro) is volledig gelijk aan het bouquet van de champagne Muët & Chandon (Gall&Gall 42 euro) zij het een ietsje pietje zwakker.
Qua body is hij gelijk aan de dure champagne, maar deze laatste heeft een ietwat krachtiger afdronk. In mijn optiek is de kwaliteit van de dure champagne 20% - 25% beter, dan de goedkope champagne van de Lidl, en hij is de viermaal zo hoge prijs helemaal niet waard. Champagne Brut Reserve Comte de Brismand - Lidl - www.lidl.nl