Bevat thee looizuur?

De een zegt van wel, de ander zegt van niet.
Er word op internet gezegd dat de bewering: "Thee bevat looizuur" voort komt uit een onjuiste vertaling.

Wat is nu waar? Bevat thee wel of geen looizuur?

Hier twee sites die beweren van niet:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/thee-een-kopje-gezondheid
http://www.theevansander.nl/Looizuur.pdf

Hier twee sites die beweren van wel:
http://www.fonteine.com/looizuur.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/54381-rooibos-gezond-voor-meer-dan-je-misschien-denkt.html

Als je zoekt in het Engels krijg je meer resultaten. Maar nergens heb ik iets gevonden dat duidelijk uitsluitsel geeft.

9 jaar geleden
in: Dranken
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad verwarrend. While tannic acid is a specific type of tannin (plant polyphenol), the two terms are sometimes (incorrectly) used interchangeably. The long standing misuse of the terms, and its inclusion in scholarly articles has compounded the confusion. This is particularly widespread in relation to green tea and black tea, both of which contain tannin but not tannic acid.[1] tannic acid=looizuur Op Nederlandse wiki: Looizuur is dus niet hetzelfde als wat onder de verzamelnaam tannine verstaan wordt, waarschijnlijk komt dit met de verwarring van tannic acid → looizuur en tannins → tanninen. Zwarte thee bevat bijvoorbeeld geen looizuur (tannic acid), maar wel andere tanninen. Groene thee echter bevat wel looizuur (gallotannine). Staat dus weer dat groene thee het wel zou bezitten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt, maar op Engelse sites staat dus ook weer dat geen enkele thee looizuur bevat, ook groene thee niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag, ik dacht van wel, maar begin nu ook te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit wel betrouwbaar overkomen:
http://www.theefabriek.nl/kennis/thee-faq.php
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die site had ik ook gevonden maar ik kreeg zo veel foutmeldingen dat ik hem meteen heb weg geklikt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ligt aan de soort thee

Het beste antwoord

In gewone zwarte thee zitten tannines. Die zorgen voor dat licht-wrange, samentrekkende effect in de mond. Vooral bij het drinken van rode wijn merk je dat effect heel goed.
Tannines worden ook wel looistoffen genoemd. Die term komt voort uit de leerlooierij. Huiden worden gelooid tot leer door het toevoegen van tannines.

Veel mensen denken dat thee ook looizuur (tanninezuur) bevat, maar dat is niet het geval. Als er op een theeverpakking looizuurvrij staat, verwijst dit meestal naar de afwezigheid van tannines. Dus dat die thee niet bitter gaat smaken als je het zakje er te lang in laat zitten.

In de volksmond heeft looizuur echter dezelfde betekenis gekregen als tannine. En zo is die spraakverwarring ontstaan.

De hoeveelheid tannines in een kopje thee is afhankelijk van hoe lang je de thee laat trekken. De eerste twee tot drie minuten lossen vooral de geur-, smaak- en opwekkende stoffen op. Pas daarna komen de tannines. Als je een thee langer dan zes minuten laat trekken is de hoeveelheid looistoffen aanzienlijk toegenomen.

Tannines kunnen de opname van mineralen als ijzer, calcium, zink en magnesium verhinderen, en ze kunnen constipatie veroorzaken. Maar aan de andere kant danken we de rustgevende werking van thee op de maag en het darmstelsel aan deze tannines. Een beetje melk in de thee kan dan uitkomst bieden. Melk bindt de tannines en remt daardoor de werking.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Looizuur, als het spul waarmee leer wordt gelooid, zit niet in thee.
Tanninen wel. Het vertaalmisverstand, zoals beschreven op theevansander, is naar mijn bevindingen correct.

Een andere conclusie kan ik niet trekken uit de wetenschappelijke artikelen op scholar.google.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leer wordt niet gelooid met looizuur:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/52753-over-leerlooien.html