Kopi Loewak is de duurste koffie ter wereld . Maar is ie echt zo lekker ? En hier verkrijgbaar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet waar de koffie vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is misschien daarom dat ik me vragen stel bij de smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat staan de geur...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens vind ik die loewaks helemaal niet op katten lijken...
Eerder op wasberen ofzo. http://www.grenswetenschap.nl/images/artikelfoto/loewak-2.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt het nou uit waar het vandaan komt, champions worden ook gekweekt in de paardenstront om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De koffie is net kattepis " krijgt bij deze wel een andere dimensie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, Beestie. En Jeroen, volgens mij worden deze gekweekt op kippenpoep.

Het beste antwoord

Kopi Loewak of Civetkoffie is de duurste koffie ter wereld. De hoge prijs wordt niet veroorzaakt doordat de gebruikte koffiebessen zelf zo zeldzaam zijn, maar door het zeer speciale productieproces.

Productie
De koffiebes wordt verbouwd op plantages. Hier wordt deze gegeten door de loewak, een civetkatachtige. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit blijft intact en passeert het maag-darmkanaal. Door fermentatie krijgt deze zijn geliefde exquise smaak. De pitten worden hierna teruggevonden in de ontlasting van de kat. De pitten worden vervolgens gewassen. Om de smaak zoveel mogelijk te behouden, worden de pitten meestal licht geroosterd. Aangezien de uitgepoepte bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter.

Het product komt onder andere voor in de Filipijnen (waar het Kape Alamid genoemd wordt), in Vietnam, in Zuid-India en op de Indonesische eilanden Sumatra, Java en Celebes. Per jaar wordt slechts zo'n 200 kg Kopi Loewak geproduceerd. Sommige van de kopi loewak boeren, bijvoorbeeld indocivetcoffee.com van Indonesië, bieden een mengeling van arabica en robusta boon aan.

Kopi is het Indonesische woord voor "koffie" en Loewak is de lokale naam voor deze katachtige die de rauwe rode koffiebessen eet.

Je kunt de koffie hier bestellen:

http://animalcoffee.com/home.php

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier is nog een adres waar je de koffie kunt kopen:

http://www.paradise-coffee.com/index.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De koffie kan je hier bestellen http://wereldkoffie.eu/winkel/wereldkoffie-java-kopi-luwak-p-55.html?gclid=CIKlpPH3rqICFUaK3goddwvRQQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel een beetje decadent, dat je koffie wilt zetten van bonen die zijn uitgescheten door een kat. Ik heb het wel eens per ongeluk gedronken, maar het zei mij niet veel. Maar ik vind dure wijnen ook nier extra lekker. En, ja, je kunt kopi luwak in Nederland kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard is het een kwestie van smaak, maar over het algemeen wordt een kopje Kopi Luwak koffie tot de beste koffie ter wereld gerekend.
Heeft een bijzondere aromatische smaak. Degene die ik gedronken hebt smaakte wat licht cacao-achtig. Geen hevige of sterke smaak. Maar zeer gebalanceerd en subtiel.
Je moet wel een geoefend koffiedrinker zijn om subtiele smaakverschillen binnen verschillende koffies waar te nemen! En uiteraard moet de koffie prefect zijn gezet (dus goede maling, goede druk en juiste doorlooptijd)
Ja, is in Nederland verkrijgbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Extra Info;
Luwak koffie is meest exclusieve en de duurste koffie ter wereld. Zij bestaat in vele soorten en kwaliteiten, afhankelijk van het soort koffiebes dat de Luwak heeft gegeten (liberica, arabica, robusta). De smaak wordt bepaald door de standaardfactoren voor smaak van koffie (hoogte boven zeeniveau, grondsoort, schaduwplanten, regenval, ras van de plant) en hoe de Luwakboon bewaard en verwerkt wordt. Onze Luwak koffie is afkomstig van het Indonesische eiland Java waar de koffie op de koffieplantage Java Kayumas Estate word verzameld door de Luwak. Een Luwak is een katachtig nachtdier en familie van de civetachtigen. De Luwak heeft er een neus voor om precies dié koffiebessen op te eten die net rijp genoeg zijn om van de boom te vallen maar nog niet gevallen zijn.

De echte Kopi Luwak koffie valt niet te kopiëren in de smaak. De Luwak eet het vruchtvlees van de perfect rijp rode koffiebes en scheidt daarna de pitten van de koffiebes met een hoornschil eromheen gewoon weer uit. Uit universitaire onderzoeken is gebleken dat de pitten in het darmkanaal een speciale behandeling krijgen waardoor ze na het roosteren die heel andere smaken gaan afgeven. Ook de tijdsduur waarin de pitten met hoornbeschermschil achteraf in het oerwoud of op de plantage liggen, heeft invloed op de smaak. De uitwerpselen worden uitgezocht en de overgebleven pitten worden gereinigd. Kopi Luwak koffie drinken is een totaal uitzonderlijke en exclusieve ervaring, een opperste vorm van koffie genot.