Canei is geen echte bewaarwijn. Maar je kunt hem heus wel een tijd laten liggen voor je hem opdrinkt. Hoe lang hij nog minimaal goed op dronk blijft, hangt af van hoe lang geleden de wijn gebotteld is. Je kunt Canei ongeveer twee jaar bewaren.

Toegevoegd op 22-04-2009 21:41:24
'Gewone' witte wijn
De meeste (wat eenvoudigere) witte wijn drink je eindelijk het best binnen een jaar, hooguit twee jaar. Heerlijke goede witte wijnen zoals onze Verdejo Tardevienes, Gascogne Domaine d'Uby of Tyrell Chardonnay bijvoorbeeld. Hun aroma's zijn dan nog krachtig aanwezig.

Mousserende wijn
Champagnes en andere mousserende wijn wordt ook gemaakt om snel gedronken te worden. Ook die wijn verliest zijn lekkere levendige frisse fruitige aroma's door hem te lang te bewaren. Uitzondering hierop zijn vintage (jaartal) champagnes, die absoluut met de jaren een heerlijk bouquet ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan een aardig tijdje.
Er zit behoorlijk wat suiker in Canei, en suiker is een goed conserveringsmiddel.
een jaar is makkelijk te doen, mits....
Het welbekende "koel en donker bewaard"

Er zitten namelijk bacteriën in die groeien als er alleen licht of warmte bij komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je maar wilt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De fles gaat eeuwen lang mee hoor...

Toegevoegd op 22-04-2009 21:30:26
en open of dicht dat maakt niets uit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar helaas... de wijn is na een paar jaar niet meer te drinken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar had hij het toch niet over... :-)
Niet bewaren, gewoon openmaken en als slobberwijn achterovertikken als je alcohol wil en geen echte wijn in huis hebt. Bij voorkeur als je al aangeschoten bent en het toch allemaal niet meer zo goed proeft.

Heb je hem al even in huis en vraag je je af of hij nog drinkbaar is: openmaken, ruiken en proeven of hij niet smeriger is dan een nieuwe fles, en doorgaan met bovenstaande procedure.

Of gooi hem gewoon weg en koop een goedkope fles lekkere wijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onderstaande website geeft aan dat een fles Canei geproduceerd in 2007 houdbaar is tot eind 2009. Dus ongeveer twee jaar na productie.

Mijn ervaring is dat na de houdbaarheidsdatum alleen de smaak veranderd van alcoholische dranken en dat de producent waakt voor kwaliteitsverlies en er daarom een houdbaarheidsdatum opzet.

Canei uit de kelder van mijn oma was na vijf jaar namelijk nog prima te drinken, niet ziek van geworden, wel een beetje muf. Maar dat proefden we toen toch al niet meer zo goed.