Is dronken zijn onder de 18 illigaal?

Ik ga vrijdag met carnaval naar een feest en de organisatie zegt dat iedereen die de blaastest faalt naar de politie gestuurd word. Drinken onder de 18 is toch gewoon legaal als je het in een privé sfeer doet?

4 jaar geleden
in: Dranken
3K
Pieterke
4 jaar geleden
Waarom zou je je al die ellende op de hals halen? Ik snap best dat je alcohol wilt drinken ook al is dat zeker op jouw leeftijd niet aan te raden maar zorg dan in elk geval dat je niet dronken wordt.

Antwoorden (2)

Mbt de deelvraag: "Drinken onder de 18 is toch gewoon legaal als je het in een privé sfeer doet?"
Ja, het is legaal als er daadwerkelijk sprake is van 'privé-sfeer'. Maar jij hebt het in je vraag over een feest van een organisatie - en een dergelijk feest is geen privé-sfeer meer. Prive sfeer is echt 'privé'; een kleine besloten groep familie of vrienden thuis of vergelijkbaar.
Een feest zoals jij kort beschrijft is een evenement dat zeer waarschijnlijk vergunningplichtig is; er is ook een 'organisatie' die ook dreigt met blaastesten en politiecontact, dat wijst allemaal op (semi-)professionele achtergrond.
4 jaar geleden
Tomde
4 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk dronken worden in een privé sfeer en dan naar het feest, indrinken
tinus1969
4 jaar geleden
@Tomde, zo'n organisatie krijgt tegenwoordig echt enorme problemen met zn vergunning als er dronken minderjarigen worden aangetroffen. Want ze moeten dan aannemelijk maken dat het niet hun schuld is.
Tomde
4 jaar geleden
Wat precies is een “glas teveel”?
tinus1969
4 jaar geleden
@Tomde, voor een minderjarige op een openbaar evenement is één glas teveel. Volgend jaar beter.
Dat je als minderjarige de alcohol thuis hebt genuttigd is legaal, maar dan moet je ook wel thuis blijven. Ga je toch op weg naar het feest en faal je bij de blaastest dan heb je je schuldig gemaakt aan openbare dronkenschap. Als minderjarige zul je via de politie doorgestuurd worden naar HALT. Er volgen minstens gesprekken tussen de minderjarige die een glas te veel op had, de ouders of verzorgers en de Halt-medewerker. Gezocht zal worden naar een passende Halt-straf afgestemd op het leer- en denkniveau.
Als minderjarige dronken worden is al niet handig maar dan ook nog de waarschuwing van de organisatie in de wind slaan omdat je denkt het beter te weten is wel gigantisch bezopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tomde
4 jaar geleden
Wat precies is “een glas teveel op”?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ en +1 voor de woordkeus ::))
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tombe, Om precies te zijn: onder de 18jaar is buiten de privésfeer het eerste glas alcohol drinken, al één te veel. Degenen die deze vraag menen te moeten stellen zijn nog lang niet toe aan het nuttigen van alcohol.