was het bier in de middeleeuwen ook voorzien van koolzuur?

ik weet dat in de middeleeuwen, bier als alternatief werd gebruikt ipv water, omdat het water meer bevuild was dan het bier. maar dronken ze dood bier, of bier met bubbels?

4 jaar geleden
in: Dranken
7.6K
Antoni
4 jaar geleden
Ik vermoed dat het bier in de Middeleeuwen meer leek op het hedendaagse lauwwarme Engelse ale dan op een lekker fris Nederlands pilsje.

Antwoorden (2)

Ja. De stappen in het brouwproces waren in de middeleeuwen hetzelfde als tegenwoordig. De brouwer nam granen en bewerkte die tot mout. Het mout werd gemalen en samen met een smaakmaker, bijvoorbeeld hop, in water gekookt. De brouwer voegde daarna gist toe aan dat kooksel en liet het een tijdje staan. De gist zette de suikers uit het gemoute graan om in alcohol en bubbeltjes (koolzuur). Het resultaat: bier.
Amadea
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
dus ze dronken nooit dood bier?
TurfGraver
4 jaar geleden
Vast wel. Als ze het lang lieten staan.
LeonardN
4 jaar geleden
@popeye Die conclusie is wat overhaast. Naast het brouwproces is er ook nog het "bottelproces" (OF het ontbreken daarvan). Koolzuur heeft de neiging te vervliegen, zoals je wellicht gemerkt hebt na het openen en vooral inschenken van een biertje. Als je weinig doet na het brouwproces om het ontstane koolzuur te "vangen" of middels suikers toe te voegen te verhogen, kom je snel op platter bier uit dan je direct na het proces overhoudt.
Soms wel, maar hoe dan ook vaak veel minder.
Dat lag aan de gebruikte technieken, gebruikte gisten, of dat men zelf geen gist toevoegde, maar spontane gisting liet plaatsvinden.

Tegenwoordig wordt na het brouwen en/of tijdens het bottelen allerlei technieken toegepast om koolzuur beter te behouden, of er weer aan toe te voegen.

Bron1
"Koolzuurverzadiging onder druk
In professionele brouwerijen wordt de nagisting uitgevoerd in gesloten vaten waarbij de druk in het vat via regelbare ventielen oploopt tot een ingestelde druk (meestal 0,3 - 0,4 bar). Hierdoor krijgt het bier een gewenste hoeveelheid koolzuur zonder dat er koolzuur toegevoegd hoeft te worden. Tevens wordt het koolzuur daardoor beter gebonden.
Door middel van tegendruk wordt voorkomen dat er koolzuur ontwijkt bij het overpompen en bottelen......

Koolzuurverzadiging bij atmosferische druk
Anders dan de professionele brouwers voeren wij amateur-brouwers de navergisting altijd uit onder atmosferische druk. Wij hebben simpel weg niet de apparatuur om het bier gecontroleerd onder druk te brengen en te houden. In de regel laten we het bier helemaal uitgisten en voegen dan bij het bottelen een gecontroleerde hoeveelheid suiker toe.... "

Bron2
"Spontane gisting

De spontane gisting is een manier van gisten. Bij gisting wordt een fermentatieproces op gang gebracht waarbij suiker (koolhydraat) omgezet wordt in ethanol en koolstofdioxide aan de hand van wilde gisten.

Als men wort / most een tijdje aan de open lucht blootstelt komen er natuurlijke gistculturen in zoals Brettanomyces.; deze zullen dan de suikers in alcohol omzetten. Anders dan bij "normale" gisting waarbij men met gekweekte giststammen werkt is er nauwelijks controle over welke gisten in het bier/wijn aan het werk gaan. Ook zijn de natuurlijke gisten minder efficiënt waardoor veel suikers en andere smaakcomponenten in het bier/wijn achterblijven. Doordat dit bier in open vaten gist kan het koolzuur ontsnappen en is dit bier "plat"."

Bron 3
"Het bier van toen kan je niet vergelijken met wat we tegenwoordig aangeboden krijgen. Het was plat, donker en werd voornamelijk uit houten bekers gedronken."
===
Dus hoewel er altijd koolzuur ontstaat tijdens de bereiding van bier, was het maar de vraag hoeveel hiervan je uiteindelijk in je bierglas aantrof. De meeste bieren zouden we plat of dood noemen.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"De middeleeuwen" is overigens een enorm tijdsbestek 500-1500. Wellicht dat men in de latere middeleeuwen al weer andere technieken en gisten gebruikte dan in de vroegere.