Waarom is mijn thee bitter (zie uitleg)?

Op vakantie in Nederland heb ik losse thee gekocht. Eenmaal thuis smaakt de thee hier veel bitterder. Hoe kan dit? Heb de thee luchtdicht bewaard geur is nog sterk. Heb bronwater gebruikt in waterkoker, geen verschil. Hardheid is in de regio waar ik woon juist zachter dan waar ik op vakantie was. tevens zat de waterkoker op vakanrie onder de kalkvlokken en mijn waterkoker, helemaal van plastic behalve het verhitelement niet. zelfde geld voor de zuurgraad. temp in glas als ik t inschenk uit de waterkoker 80 graden. dus ook niet te heet. het gaat om zwarte thee. bitter overheerst nu, vreemd. oke thee experts kom er maar in, waar kan t nog aan liggen? thee is nu veel minder lekker!

4 jaar geleden
in: Dranken
4.9K
crispy
4 jaar geleden
vakantie in Nederland, en nu ben je thuis. Welk land is 'thuis'?
lucius0605
4 jaar geleden
ook nederland, provincie utrecht
lucius0605
4 jaar geleden
vakantie was in de kustregio plaatsje vlak bij katwijk
crispy
4 jaar geleden
datzelfde heb ik altijd met wijn, op vakantie is het lekkerder. Dat is o.a. omdat de omgeving anders is, de lucht is anders, en de sfeer.
Overigens: je geeft aan dat je bronwater hebt gebruikt op vakantie en thuis is de waterhardheid minder. Dus er is wel ander water gebruikt, anders kan het niet minder hard zijn.
lucius0605
4 jaar geleden
nee ik heb nu bronwater gebruikt om uit te sluiten dat het aan mijn eigen kraanwater ligt. bronwater is zeer geschikt voor thee. het gekke is dat het water van dunea (rijnsburg mijn vakantie adres) harder is en met een hogere zuurgraad (uitgezocht) dan het water van vitens, waar ik bij zit. de thee zou juist waar ik woon minder bitter moetrn zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Gebruik je naar verhouding thuis exact dezelfde hoeveelheid theeblaadjes en water en laat je die even lang als op vakantie trekken? Wellicht zit daar het verschil in.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De thee geeft snel smaak af, dus ik zou het niet laten trekken tot de bitterheid zich kan ontwikkelen. Kort de thee in het water is mijn devies.

Antwoorden (1)

Zwarte thee moet je zetten met bijna kokend water, 90-95 graden. Het water moet eerst koken en daarna iets afkoelen naar 90-95 graden. Als je water van 80 graden gebruikt komen wel de bittere smaakmoleculen los maar niet - of minder - de theesmaak. Om je thee dan toch iets naar thee te laten smaken moet je 'm langer laten trekken, waardoor er nog meer bittere smaakmoleculen in je kopje thee komen.

Spoel je kopje of theepot eerst met heet water voordat je de thee en theewater er in giet. Anders kan het zijn dat het water al te veel afkoelt doordat het veel warmte afstaat aan de koude theepot.

Ik weet niet welk bronwater je hebt gebruikt, maar niet elk bronwater is zacht water. Sommige bronwaters bevatten juist extra veel calcium en/of magnesium of andere stoffen. Dat heeft invloed op de smaak van het water en nog meer invloed op de smaak - en kleur - van de thee die je ermee zet. Spa blauw is een goed zacht water om thee van te zetten.

Als je losse thee gebruikt, zorg dan dat de thee de ruimte heeft. Dus niet teveel thee in een klein thee-ei proppen of een zeefje gebruiken dat alleen in het bovenste laagje water hangt. De theebladeren moeten overal goed door heet water omringd worden.