Hoe spreek je Jameson uit?

Jameson is een bekende Ierse whiskey. Hoe spreek je dat uit?
Fonetisch: Dzjeemieson of Dzjeemson?
Trouwens, wat ik ook even kwijt ben: is het whiskey of whisky?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Het beste antwoord

Ik kom op Djeemesun.
Zo spreken ze het tenminste zelf in hun reclame uit:
FILMPJE
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Djehmehsun... Ten minste, zo spreken ze het in Dublin uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is 'djemmeson', ik ben in 2008 zelf in de Ierse stokerij geweest en was een hele 'experience' http://www.jamesonwhiskey.com/age_verification.aspx
Hier kun je ook zien dat het nog steeds 'whiskey' is, in America schrijven ze 'whisky'. Verder weetje; "Scotsch" whiskey is altijd gebrouwen in Schotland, "Scottisch" whiskey niet.