Waarom smaakt koude koffie zo vies?

En warme koffie niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
5.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind 't allebei vies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je stelt de vraag verkeerd. Het moet zijn :''waarom vind IK koude koffie zo vies''?...Dat is heel persoonlijk ,ik vind dat namelijk niet..je kunt niet je eigen smaak anderen opleggen, sorry...

Het beste antwoord

Kortweg omdat het koffiearoma bestaat uit honderden verschillende stoffen, waarvan een heel gedeelte vluchtig. Ook als je koffie heet houdt verandert het aroma.

Zie ook de (engelstalige) bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ha, die James;

De smaak van koffie 'proef' je grotendeels met je neus en omdat koude koffie bijna niet verdampt en dus ook de neus niet bereikt smaakt het bijna nergens naar. Kun je zelf uitproberen door koffie te drinken met je neus dicht; ook verse hete koffie smaakt dan veel minder goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koude koffie is niet vies, het is kwestie van wennen.
De eerste bakjes koffie waren ook niet echt lekker.

Er wordt zelfs ijs koude koffie geproduceerd: Frappé
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanwaar de minpunte?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@BvB Geen idee, ik vind 't in ieder geval een waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok James ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vind ik ook =) en ja, die ijskoude koffie is erg lekker!
Omdat het oud is. Alles wat oud is wordt zuur en muf. ALLES.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O ja?
Persoonlijk vind ik oude kaas heel lekker. Ook een oude wijn of oude whisky kan heerlijk zijn. Zo kan ik nog tal van voorbeelden verzinnen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender
ik vind jouw reactie ongepast...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Deva, ga je nu huilen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender
nee....jouw manier van communicatie vind ik niet getuigen van enig respect...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou ik respect voor jou hebben is dan dus de grote vraag.
Omdat alle aroma's juist ten volle zich prijs geven als hij heet is.Hoe korter de doorlooptijd van het water, hoe meer aroma's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koffie wordt snel oud. Zelfs als je langzaam je koffie opdrinkt, verandert de koffie van smaak. Ook koffie in een thermoskan, die dus nog wel warm is, verlies kwaliteit.
Er gaat niets boven een vers gezet kopje koffie.
De koude koffie die momenteel een trend schijnt te zijn, is geen langzaam koud geworden koffie, maar speciaal bereide koffie om koud te drinken.
Dus probeer je koffie maar warm op te drinken en gooi het anders weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Smaak is een persoonlijke zaak. Wat de een vies vindt kan de ander juist lekker vinden. Ik had een kennis die dronk het liefst koude zwarte koffie. Het is misschien even wennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind ijskoffie niet vies, maar kan me voorstellen dat een ander het niet lekker vindt...
Koffie die een tijdje warm wordt gehouden en dan langzaam lauw en vervolgens koud wordt krijgt een bittere smaak en een soort van vettigheid... wellicht zorgt dat er voor dat je het niet meer lekker vindt...

www.scientanova.com

Kan koffie bederven?

Om de duivel ja! Zou mijn opa zeggen.

U kent misschien de enthousiaste reclameborden van dubieuze wegrestaurants en café’s waarop met grote letters staat: ‘Koffie is klaar’. Rijd dan gerust door want koffie die in de ketel staat te pruttelen is allang ‘vertrokken’. Drie dramatische kwaliteitsbedervende processen hebben dan plaatsgevonden:

1. Ten eerste heeft er een soort destillatieproces plaatsgevonden. Eentje zonder opvang wel te verstaan, naar de vrije lucht. De vluchtige aromacomponenten die in versgezette koffie uitbundig aanwezig zijn hebben al een ander heenkomen gezocht. Juist ja, ze zijn verdampt. Alsof er niet genoeg aromastoffen verloren zijn gegaan tijdens het brandproces
2. Een ander proces is de oxidatie van de vetten die in de koffie aanwezig zijn. Ongemalen koffie bevat toch snel 15% vet. Deze oliën heten cafestol en kahweol. Vooral het eerste is berucht om zijn sterke cholesterol verhogende effecten in ons lichaam.. Een deel ervan zal meekomen tijdens het zetten. Vooral wanneer er geen papier gebruikt wordt als filter. U ziet dan een olie-achtig laagje op de koffie drijven. Bij de hoge temperatuur zal dit drijvend vetlaagje snel gaan oxideren. De koffie krijgt hierdoor een duidelijk afwijkende smaak. Het zal wat zurig gaan smaken
3. Een derde probleem dat zich zal voordoen als koffie lang in een warmhoud ketel bewaard wordt is dat van verbranding. Op de plaats waar het verwarmingselement zit zal er een plaatselijke verbranding van de koffie plaatsvinden. De aanwezige suikers in de koffie zullen dan tot onaangenaam smakende smaakcomponenten gaan veranderen. Dit noem ik ook wel het ‘ver-Buismaniseren’ van de koffie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Italië kun je in bars heel lekkere koude koffie drinken: Café Freddo, sterke koffie uit de koelkast.
Erg fijne opkikker als je moe bent op een hete middag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat wij gewend zijn om koffie warm te drinken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koude koffie is niet vies: hoog uit bitterder: maar als je net als ik daarvan houdt (drink normaliter alleen maar espresso)....

Smaken verschillen, en tot bepaalde hoogte: de massa bepaald wat lekker is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind koude koffie best lekker.
is een kwestie van smaak toch?