Waarom drinken mensen meer tijdens sociale gelegenheden dan daarbuiten?

bijv. op een verjaardag drinken mensen soms wel 4 glazen per uur terwijl ze thuis in een paar uur 1 glas zouden nemen. (Niet perse alcoholische dranken)

Toegevoegd na 4 minuten:
Zelf heb ik altijd na 1 glas genoeg maar zie mensen om me heen altijd de tijd door drinken. Als ik dan bij het volgende rondje zeg dat ik even niks nieuws hoef kijken ze me aan of ik gek ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een gedeelte is het oversprong gedrag. Iets in de hand hebben om jezelf een houding te geven terwijl je met anderen praat. Uit onzekerheid je hand door je haar halen, langs je neus wrijven of met je pen zitten spelen zijn andere vormen van oversprong gedrag. Wanneer je dus iets in de hand gedrukt krijgt wat sociaal aanvaardbaar is, zal een niet geheel zeker mens dankbaar gebruik maken van een glas om aan zijn mond te zetten. Ongemerkt verdwijnt er zo glas op glas op glas... Mensen drinken daarom minder als ze alleen zijn of met bekenden, tenzij ze inmiddels verslaafd zijn, maar dat is een hoofdstuk verder.

Omdat er met verjaardagen veel zoutjes op tafel staan. Daar krijg je dorst van. Het kan ook door verveling komen. Thuis doe je, je eigen ding. TV kijken of zo iets. Dan ben je druk en ben je niet met drinken bezig. Verder op verjaardagen word je vaak drinken aangeboden. Je ziet dat je glas leeg is ach lekker doe maar. Het drinken word je makkelijk gemaakt het staat steeds voor je neus. Je bent veel aan de praat en klok klok klok glas leeg.

De hoofdoorzaak is, dat mensen elkaar onbewust imiteren. Zien drinken doet drinken; net als zien eten doet eten, etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100