Is Alpro Soya een goede vervanger voor melk?

Hallo,

ik drink sinds een jaar of 7 eigenlijk geen melk meer, op wat kleine uitzonderingen na. Ik vind het simpelweg niet lekker, en heb gelezen dat het ook helemaal niet zo goed voor je is als beweert wordt (misschien weet iemand wat hier van waar is?).

Mijn moeder kwam eens met Alpro Soya thuis, en sindsdien drink ik dit dagelijks in de ochtend. Is dit een goed alternatief? (voor zover melk goede bestandsdelen bevat...)

Alvast bedankt,

Groeten,
Ludo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Het beste antwoord

Melk is helemaal niet nodig als je volwassen bent:En wij mensen gaan ook geen volwassen dieren melk geven. Want volwassen dieren hebben helemaal geen melk nodig. Dat zou gek zijn! Maar is het dan niet vreemd dat de volwassen mens wel melk blijft drinken? Heel vreemd!
Dus is soyamelk zeker gezonder,daar het ook verrijkt is met calcium,enig minpunt is mogelijks dat er ook suiker aan toegevoegd is.(bij Alpro toch)
Conclusie
De meningen zijn nogal verdeeld over soja en gezondheid. Zoals het met elk product het geval is zullen de nadelige gevolgen te overzien zijn wanneer het product met mate wordt gebruikt. Bovendien is geen enkel mens gelijk wat ervoor zorgt dat de voor- en nadelen van sojamelk per persoon kunnen verschillen
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Melk daarentegen bevat weer allemaal melksuiker, wat sojamelk niet bevat. Die melksuiker is weliswaar niet toegevoegd maar van nature aanwezig, maar je krijgt er dus wel een vorm van suikers mee binnen.
Maar ik heb me zelf nooit verdiept in het verschil tussen bietsuiker/rietsuiker/maltodextrine (de Alpro ongezoet bevat geen suiker maar wel wat maltodextrine) en melksuiker, dus geen idee of ze veel verschillen qua gezondheidseffecten. Ik weet niet of jij daar toevallig wel wat over kan zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alpro heeft ook een ongezoete variant. Alleen zit daar gek genoeg wel een zoetstof in. De meest naturelle en goedkoopste sojamelk vond ik bij de Jumbo. Ik maak het tegenwoordig zelf. Nog goedkoper en volledig zonder toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik tikte mijn reactie tegelijk met Fynnya, nu staat het 'een beetje dom'.

Andere antwoorden (1)

Melk drinken we vooral vanwege de calcium en proteïne.
Alpro heeft veel soorten sojamelk, ik heb even de Original, Light en Ongezoet bekeken, en die vergeleken met volle melk en halfvolle melk.
Die soorten bevatten per glas evenveel calcium als melk, en als je vergelijkt per hoeveelheid calorieën zelfs meer.
2 van de soorten sojamelk bevatten per glas ongeveer evenveel proteïne als melk, de light bevat per glas iets minder. Als je het vergelijkt per hoeveelheid calorieën bevatten ze allemaal (veel) meer proteïne dan melk.
Dus op dat vlak zijn het prima alternatieven.

Bijkomend voordeel is dat ze minder verzadigd vet bevatten dan melk.
Nadeel is dat de calcium toegevoegd is, en niet van nature aanwezig, mocht je daar bezwaren tegen hebben (dan kan je de calcium overigens ook uit ander plantaardig voedsel halen, je bent niet afhankelijk van melk of verrijkte sojamelk).
Ik heb maar 3 soorten Alpro sojamelk bekeken, ze hebben ook nog een biologische soort, een soort voor kinderen en soorten met smaakjes, maar deze drie soorten leken me de meest gebruikelijke en het zijn er nogal veel om ze allemaal te gaan vergelijken. Het kan zijn dat voor sommige andere soorten het anders zit, maar het is nogal veel om ze allemaal te gaan vergelijken. En bij melk heb je natuurlijk ook allerlei soorten, ik heb volle en halfvolle bekeken, omdat ik denk dat dat de meest gebruikelijke zijn.