kun je een fles sneller leeggieten als je ermee schudt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Je kunt een fles sneller laten leeg lopen door hem op zijn kop te houden en dan snel te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat erom als je deze fles schudt
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou ronron, dat vraag ik me af, zou kunnen, maar een fles op de kop houden en dan schudden zou best eens sneller kunnen zijn. Goede vraag!
ronron1212
10 jaar geleden
Probeer het eens hjth

Antwoorden (4)

nee niet echt eigenlijk schud je er dus lucht in het zal niet zo veel uitmaken maar toch,
je kan het wel sneller laten stromen door in de fles te knijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt de fles het snelst leeg (als het een fles is) door er cirkels mee te draaien, er ontstaat dan een water-draaikolk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een tijdje een programma gezien die deze vraag behandelde en die hadden bewezen dat het niet uitmaakt of je schud of draait.

Daarin tegen werkt een rietje in de fles steken terwijl je hem leeggiet wel om het veel sneller leeg te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag is behandeld tijdens de Wetenschaps Quiz op de VPRO
Joostman heeft gelijk.
Het was ook ooit eens bij een quiz op TV. En je kunt het heel makkelijk zelf proberen. Neem een lege petfles en doe hem vol met water. Als je nu snelle rondjes draait, zodanig dat er IN de fles zelf een draaikolk ontstaat, gaat het water ineens véél sneller stromen.

De reden is dat er terwijl er water uit stroomt, ook makkelijk lucht binnen kan komen. Als je een fles "normaal" leeggiet, kan dat niet en heb je steeds dat het even stokt om een luchtbel door te laten (immers, voor al het verdwijnende water moet wel weer iets in de plaats komen).

Een luchtdoorgang creëren via een rietje (of van mijn part een gaatje in de bodem) is wat lastig uit te voeren, want dan moet je al een vrij lang rietje hebben om tot op de bodem te komen, en het recht kunnen houden, maar het zal op zich wel werken.
Maar veronderstellend dat je een fles hebt waar niet mee geknoeid is, en je geen verdere hulpmiddelen hebt, dan wordt aangenomen dat de draaikolkmethode de snelste methode is om een fles leeg te krijgen.