Hoe noem je een stuk plastic in de vorm van een wijnglas, is dat een glas of een beker?

Bij festivals wordt bier altijd geschonken in "plastic glazen"..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
2K

Het beste antwoord

Een glas, het is gewoon een benaming voor het voorwerp en niet perse van de grondstof. [soms wel, maar niet perse]

Volgens mij kies je eerder voor een glas als het doorschijnend is en voor een beker als het niet doorschijnend is. [plastic glazen voor het bier en plastic bekertjes die je zelf koopt bij de supermarkt.]
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik noem dat een 'plastic', met een knipoog naar het 'glas' dat ook dezelfde naam heeft als het materiaal waar het van gemaakt is. Ik zou dus zeggen "wil je nog een plastic wijn?"

Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk... :-p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een plastic bekertje!
Het heeft dan wel een andere vorm, maar het is niet van GLAS, dus de benaming 'beker' is gepast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een plastic bekertje. van een plastic glas heb ik nog niet gehoord (volgens mij is het gewoon hetzelfde, maar noem ik het anders), naar mijn mening dus "plastic bekertje(s)"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een beker want als je het op de vloer laat vallen dan gaat ie niet kapot dus een beker want een glas gaat niet kapot
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een gedachtenexperimentje: (glazen) glas in de linkerhand, (aardewerken) beker in de andere. Beide laten vallen, dan verwacht ik dat beide in gruzelementen zijn. Breekbaarheid lijkt me hier niet het criterium...
Het is 'beker' zolang dit niet van een goede kwaliteit polycarbonaat is gemaakt...

Dus zo sterk dat dit niet breekt. Zelfs niet als je hierop gaat staan. Dan is valt het onder dezelfde categorie als je kunststof kozijnen en de kunststof beraming die hierin zit...

Deze polycarbonaat glazen zijn overigens net zo duur als gewone glazen. Dit om de heel simpele reden dat deze glazen vrij eindeloos gespoeld kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij wijn mag je ook een roemer zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eh? Je aanvulling rijmt niet met je eerste vraag. Een wijnglas ziet er toch heel anders uit dan een zo'n plastic bierglas?

Enfin, ik noem zo'n plastic bierglas altijd gewoon een glas.
En een plastic wijnglas heb ik nog nooit gezien.

Maar je zou 't natuurlijk ook een blas of een gleker kunnen noemen... ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Woutert;

Ik zou het toch een glas noemen; bij een kristallen drinkservies noem je de dingen waar je wijn uit drinkt immers ook een glas, ondanks dat ze daar niet van zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zeggen een wijntje.

Maar als antwoord op je vraag: Er zijn zoveel dingen die niet de juiste benaming dragen dat ik gewoon( tegen beter weten in ) een glas zou zeggen