Wat zit er precies in de Orange Ginger thee Green & White Tea?

Ik snap dat er een melange inzit van witte en groene thee maar dit is samen 69%, dan nog 10% gember en 1% sinaasappelschil. Blijft over 20% voor kleurstoffen? lijkt mij nogal veel. Ook bevat de thee 8 calorieen per 100 ml. Voor alle duidelijkheid het betreft thee van het huismerk van de grootste Kruidenier van Nederland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (1)

Wellicht komt de vraag in de link (zie onder) ook van je, maar dan onder een andere alias. Dat zou toeval zijn! ;-)

In ieder geval, daar geeft de grootste kruidenier van Nederland antwoord op je vraag.

Dat 20% bestaat inderdaad uit aroma's die volgens de verklaring van AH niet "natuurlijk" zijn (anders hadden ze "natuurlijke aroma's" aangeduid), maar "natuuridentiek".
Als het aroma's zijn, dan betekent dat deze niet in eerste instantie voor de kleur, maar voor de geur en smaak zijn toegevoegd. Als ze een kleur hebben, dan is dat mooi meegenomen, maar niet de echte reden om ze te gebruiken.

Dat klinkt heel erg als 'chemische troep' en ongezond maar dat hoeft lang niet zo te zijn.
"Natuuridentiek" betekent dat het precies dezelfde stof is (écht: precies dezelfde stof, géén enkel verschil!), die voor een smaak of kleur zorgt, alleen wordt het niet uit een plant of dier gewonnen, maar in een fabriek gemaakt.
Dat is vaak juist veiliger, omdat er geen kans is dat een toxische bestanddelen uit een plant in het product terecht komt, maar dat is niet de reden waarom men deze stoffen gebruikt. Het is gewoon goedkoper, en de smaak blijft altijd gelijk, waardoor het juist doseren stukken makkelijker is.

Klassieke voorbeeld is vitamine C, oftewel ascorbinezuur oftewel E-300. Vitamine C komt nóóóóit uit een citroen, maar uit een fabriek, ook de vitamine C in de vitaminepreparaten Dat is precies hetzelfde bij alle andere vitamines en mineralen, en dat vinden wij supergezond, omdat het een aanvulling is op ons dieet. En dan maken wij een probleem als dezelfde of vergelijkbare spullen uit een fabriek aan ons voedsel worden toegevoegd. Raar, maar waar...
Enfin, als je de thee van de AH lekker vindt, wees gerust: er zit niets verkeerds in, althans niets anders dan in échte thee, alleen is de oorsprong anders.

De 8 Kcal/100 ml komt door de minimale hoeveelheid stoffen die na het zetten van de thee in het water oplossen en die voor de smaak en geur zorgen. Dat zijn doorgaans suikers en derivaten hiervan, en dat is volstrekt normaal. Ook pure zwarte thee bevat een paar calorieën.