De meeste THT-data op producten zijn feitelijk alleen een kwaliteitsgarantie. De fabrikant garandeert dat je product tot de betreffende datum zijn smaak/geureigenschappen etc. behoudt. Dat wil echter nog niet zeggen dat het product na die datum bedorven is, meestal is dat zelfs niet zo.
Voor alcoholische drank geldt dat na verloop van (lange) tijd bijvoorbeeld de smaak wel wat kan afvlakken of de kleur bleker wordt.
Op dranken met een alcoholpercentage van 10% of meer hoeft heeft THT-datum te staan .