Dood iedere slok alcohol hersencellen?

Een leraar zei pas dat iedere slok alcohol hersencellen dood, ik dacht altijd dat dit pas na zo'n 6 glazen was, wat klopt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
16.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hahaha :) ja elke slok dood hersencellen !!!! niet drinken dat is het beste. "dood hersencellen" is meer een gegeven dat we gebruiken om aan te geven dat iets slecht voor je lichaam/hersenen het betekend niet dat je bij elke slok letterlijk hersencellen verliest.
de nadelige gevolgen van alcohol op je lichaam beginnen bij de eerste slok ... daar hoef je niet 6 glazen mee te wachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@shabti Laat ik de vraag anders stellen: veroorzaakt iedere slok alcohol blijvende schade?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jup ... alcohol word als ons lichaam gezien en verwerkt als een gif ... dronken worden is daar maar 1 bijwerking van... elke slok die je neemt is slecht ... al zul je van 1 slok per dag er zelf niet echt iets van merken je lichaam doet dat wel. https://www.quitalcohol.com/the-truth-about-what-alcohol-does-to-your-body.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en ja soms word gezegd dat b.v een glas wijn per dag goed is voor je .. maar dat ligt dan aan de andere ingrediënten in de wijn zoals antioxidanten en zuuren... en niet aan het alcohol zelf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doodt.

Antwoorden (2)

Nee, je hersencellen gaan niet dood van alcoholgebruik. Dat is een fabeltje.
Het verandert wel de chemische samenstelling van je brein. Als je op regelmatige basis de neurochemie van je hersenen verandert, veranderen op den duur de eiwitten van de cellen.
Uit onderzoek is gebleken dat de effecten van alcohol op de hersenen vooral vernietigend zijn voor tieners en jongvolwassenen.

Overmatig alcoholgebruik kan de groei van nieuwe hersencellen remmen. Maar in een onderzoek met ratten werd ontdekt dat zodra de ratten geen alcohol meer kregen, hun hersenen extra hard gingen werken om de extra cellen alsnog aan te maken. Als je je hersenen te weinig kans geeft om te herstellen, met andere woorden, als je te regelmatig te veel drinkt, bestaat de kans op blijvende schade. Maar of dit echt zo werkt, is nog niet bekend.

Aan het uiterste einde van het spectrum ligt het syndroom van Korsakov, waarbij het brein door de langdurige blootstelling aan alcohol geen vitamine B1 meer kan opnemen. Dit tekort kan leiden tot blijvende schade – vooral in de gebieden van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het geheugen.
SimonV
6 jaar geleden
Nee, het is niet zo dat met elke slok alcohol er een hersencel verdwijnt. Maar voor jongeren heeft het drinken van alcohol andere gevolgen dan voor volwassenen. Juist in de puberteit (tot ± 24 jaar) worden er in de hersenen veel verbindingen tot stand gebracht tussen de verschillende hersencellen. Door alcohol te drinken wordt dat proces verstoord. Er verdwijnen geen hersencellen, maar de aanwezige hersencellen worden niet goed 'aangesloten' en dus niet gebruikt, of niet volledig benut. Dat is een proces dat niet later alsnog uitgevoerd kan worden.

Voor jongeren heeft het drinken van alcohol ook een veel groter effect op het lichaam, omdat het lichaam qua gewicht (en vooral qua hoeveelheid vocht) veel minder is dan een lichaam van een volwassene. Daardoor kan het gebeuren dat na 5 of 6 glazen(*) een alcoholvergiftiging ontstaat die kan leiden tot coma. Daarmee sterft niet een hersencel, maar als je pech hebt je hele lichaam. Dat kan echt dodelijk zijn.

* Een klein glas bier bevat een standaard hoeveelheid alcohol. Een normaal wijnglas ook. Drink je een flesje bier, of een groter glas, dan heb je na 2 biertjes eigenlijk al 3 op. Vooral met zelf gemixte zoete drankjes met sterke drank drink je al snel meer dan je denkt. Dan kunnen er zomaar 3 of meer standaardhoeveelheden alcohol in 1 glas zitten. Met 2 glazen kan het dan al helemaal fout aflopen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar gebeurt dit wel bij 1 slok? Of pas na een bepaalde hoeveelheid.