Hoeveel zoetstoffen mag een kind onbeperkt binnenkrijgen?

Mijn zoon van 11 jaar neigt naar overgewicht, dus geef ik hem zoetjes in de thee en light-limonade.
Niet veel hoor, hooguit één kop thee en één glaasje limonade per dag. Meestal drinkt hij water. Maar ik vroeg het me af.
Kan het kwaad voor een kind?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien is het handig om hem meteen al te laten wennen aan thee zonder suiker. Neem dan b.v een kinder fruit thee van de natuurwinkel, die is al zoet van zichzelf, of groene rooibos thee, dit is een zachte thee. Ze hebben ook vruchtensappen zonder suiker, die is erg lekker, of Agave siroop om yoghurt ed te zoeten. Ik zou een 11 jarige niet laten wennen aan zoetjes of zoetstoffen. Er zijn genoeg alternatieven in de natuurwinkel om te zoeten.

light bevat aspartaam net als zoetjes. In eerste instantie zal hij afvallen maar later zal juist de zoetstof ervoor zorgen dat hij aankomt. 'T is beter te kijken waardoor hij neigt naar overgewicht en als ik jouw vraag lees komt dat niet door 't drinken. Houdt er ook rekening mee dat je zoon nog een groeispurt door gaat maken. Dan wordt hij wel weer slank. Maar pas op met zoetstof

Water is natuurlijk heel goed. Als je naar 'n natuurwinkel gaat zul je zien dat er ook lekkere aanmaak bestaat zonder suiker (óf toegevoegde stoffen zoals aspartaam). 't Is nog lekker ook!

Ik vermoedt dat je geen enkele zoetstof (of welke stof dan ook) onbeperkt binnen moet krijgen... En van dat wat je schrijft, zal hij niet dik worden hoor... Er zal wel wat anders zijn, wat dan wel dik maakt... En het zal wel aspartaam zijn, van asperges gemaakt overigens, en kan geen kwaad...

Een goed suiker en aspartaam vrij, maar toch lekker product vind ik citroenspa van bar le duc. Water blijft toch een beetje saai natuurlijk.

Ik denk dat je beter naar de rest van zijn eetpatroon kan kijken dan alleen naar het kopje thee en glaasje fris. Zoetstof is zeker geen 'goede' vervanger van suiker. Maar er staan al voldoende tips over alternatieven.

Ik raad aan een diëtist te raadplegen, en anders een paar weken lang op te schrijven hoeveel calorieën hij naar binnen werkt. Pas als je dit in een soort boekhouding gaat opschrijven, kun je zien waar het allemaal zit, en dan is het misschien niet de thee met een koekje, maar iets wat je wellicht niet had verwacht. Soms zit de winst ook in onverwachte hoek: vruchtenhagelslag in plaats van dikke plakken worst op je brood, jam ipv dikke plakken kaas. 3x per dag eten, in plaats van heel vaak kleine beetjes. De dietist komt wellicht met soortgelijke plannen.

Wat jij hem aan drinken geeft lijkt me prima,al moet je idd niet teveel zoetstoffen geven.Ik neem aan dat je ook goed op zijn voeding let.Maar wat eet en drinkt hij buitenshuis ?Gaat hij vaak met vriendjes mee? en wat eet en drinkt hij daar allemaal? Als hij zakgeld krijgt koopt hij daar misschien ook lekkere dikmakers van. Ik zou goed met hem over eet en drinkgewoontes praten,hij is tenslotte al 11 en kan dat best begrijpen.Als hij het begrijpt zal hij er zelf ook beter op gaan letten. Maar het blijft natuurlijk een kind,een glaasje extra limonade of lekker koekje moet af en toe natuurlijk gewoon kunnen.

Je vraag om advies in een klein schakeltje in een groot geheel. Namelijk de invloed van zoetstof op zijn overgewicht. Helaas is het beantwoorden van deze vraag niet echt mogelijk zonder het grote geheel te bekijken. Om het in het heel kort toch te beantwoorden. De hoeveelheid zoetstoffen heeft geen directe invloed op het overgewicht van je zoon. Als je het overgewicht van je zoon wilt inperken of de kans op overgewicht wilt beperken dan zul je moeten gaan kijken naar de inname en verbranding van energie. Hiervoor kun je een diëtist raadplegen om een verantwoord menu samen te stellen waarbij je zon voldoende vezels, vitaminen, mineralen, sporenelementen en de juiste vetten in de juiste hoeveelheden etc binnenkrijgt en aan de andere kant ook voldoende energie heeft om te kunnen spelen, sporten etc. Als tegenhanger staat dat je je kind zou moeten motiveren om te gaan sporten of te bewegen. Voor een diëtist heb je een verwijzing nodig. Een goede arts zal ook even bloed laten prikken om andere oorzaken of belangrijke zaken te laten bekijken in het bloed alvorens je je afspraak hebt bij een diëtist (o.a. bloedsuikerspiegel/diabetes. een verantwoorde doordachte keuze als ouder om hiermee goed aan de slag te gaan voorkomt overgewicht op latere leeftijd zie bron

Bronnen:
http://www.gezonderafvallen.nl/page/857/aa...

Niet teveel. Vroeg was er suiker. Nu jaren laten heeft men geconcludeerd dat dit niet goed is. Fabrikanten zijn hierop ingesprongen door gelijksoortige producten te maken maar zonder suiker. Om toch de producten een zoetige smaak te geven worden zoetstoffen toegevoegd. Het zal nog jaren duren voordat men misschien concludeert of het vervangende van suiker gezond is of juist niet. Ik denk dat de vervanging erger is dan het originele. Maar dat is mijn mening. We zullen moeten afwachten voordat conclusies van lange termijn kan worden gemaakt. Ik weet niet of jij wil wachten. Ik ga voor natuurlijke middelen, niet chemische producten. Dus producten met zo min mogelijke verwerkingsprocessen.

Ik zou je aanraden jouw zoontje extra maaltijden te geven. Ontbijt - 10.00 - lunch - 16.00 - diner. Altijd kleine maaltijden (zijn buik moet krimpen) Hem niet teveel te laten drinken (buik wordt groter en het vraagt meer voedsel om 'vol' te raken. Belangrijk is NOOIT meer eten na avondeten, hoe klein ook. Geen toetjes of zo, echt helemaal niets ! Toegevoegd na 1 minuut: M.b.t. zoetjes: in de aantal die jij noemt schuilt absoluut geen gevaar

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100