Hoe komt het dat als je bepaalde dranken nuttigt het invloed heeft op de manier hoe je lichaam omgaat met de temperatuur buiten?

Wat voorbeelden:

Als het buiten koud is en ik sta op het balkon te roken heb ik het koud, maar als ik een warme drank ( thee/koffie ) drink dan heb ik niet erg veel last meer van de kou.

Ik heb ook gehoord dat als je in het woestijn beter thee kan drinken dan een koude drank,

In rusland drinken ze veel wodka om warm te blijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wodka krijg je alleen een warm gevoel in je keel/slokdarm, maar in feite koelt je lichaam van alcohol af.

Het beste antwoord

Door alcohol te drinken ontspan je, je wordt vrolijk en ontremd.
Hierdoor gaat je polsslag en hartslag versnellen en ook omdat je bloed dunner wordt door de alcohol.
Je bloedvaten direct onder de huid verwijden zich en hierdoor krijg je een lekker warm gevoel.

Om af te koelen in hete gebieden zoals de woestijn, kan je inderdaad het beste warm dranken drinken. Je lichaam probeert nl altijd een temperatuur van rond de 36,5 graden te houden. Drink je iets warms dan gaat de verwarming thermostaat in je lichaam uit. Je lichaam is gewend aan temperatuur verschillen die af en toe plaats vinden en probeert dat steeds op de constante temperatuur te houden.
Drink je iets heets, dan volgt er een overeactie en wordt het lichaam snel bijgeregeld en dit heeft als effect dat je terugkoelt. Drink je daarentegen iets heel kouds, dan gebeurt het omgekeerde. het lichaam sluit dan de porieën af en vernauwen de bloedvaten om de warmte vast te houden.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De warmte van de warme drank wordt opgenomen in je lichaam. Uiteraard, de warmte moet ergens heen.
Daarnaast verhoogt koffie in ieder geval je hartslag, waardoor je bloedsomloop versneld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lekker met een warme beker in je handen staat te drinken, dan ben je al meer bezig met het drinken dan met het koud hebben. De afleiding doet dus ook al wat met je, zelfs al zou je maar met anderen staan kletsen op dat balkon. Daar komt nog bij, dat die warme drank je handen lekker warm maakt, je mond, je slokdarm en je buik. Hierdoor verspreidt zich een gevoel van warmte over je lichaam, van buiten en van binnen. Als je drankje al is afgekoeld, dan werkt het niet meer om warm te worden. In de woestijn kan je inderdaad het beste thee drinken, want dat doen de bewoners zelf ook. Thee is lekker warm en daardoor koel je zelf een beetje af. ALs je iets kouds gaat drinken, dan is dat wel even lekker, maar daarna wil je alleen nog maar meer en meer en je krijgt het steeds warmer, want je lichaam maakt veel energie vrij om al die koude dranken tot lichaamstemperatuur te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het nemen van bepaalde stoffen prikkel je de zenuwen.
Bijvoorbeeld bij het nemen van mentol een koud gevoel
terwijl het niet kouder is
Bij Wodka en bijvoorbeeld sambal prikkel je weer andere zenuwen waardoor je het gevoel krijgt dat het warmer is
Je hersenen worden hiermee voor de gek gehouden