waarom smaakt whisky van 24 jaar lekkerder dan een van 12 jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

Een whisky van 24 jaar smaakt niet per definitie lekkerder dan eentje van 12 jaar.

Allereerst hangt de smaak van de kwaliteit van de whisky zelf af, de grondstoffen, de bereiding en het hout waarop het te rijpen gelegd wordt.

Slechte whisky van 24 jaar smaakt niet beter dan superieure whisky van 12 jaar.

Maar ook met dezelfde whisky is het geen wet van Meden en Perzen, whisky wordt in het algemeen zachter naarmate het langer rijpt, maar verliest dan ook vaak enigzins aan karakter.

De meeste Schotten geven de voorkeur aan een zo zacht mogelijke whisky, veel whisky-liefhebbers die ik ken waarderen ook juist een uitgesproken karakter.

Van Aberlour, bij voorbeeld, vindt ik de 12 jarige minstens net zo lekker als die van 18 (24 jaar heb ik nooit geproefd). Van de Highland Park is die van 18 in mijn ogen superieur.

Maar ik had ooit een Mortlach van 13 jaar, cask strength en unchillfiltered, daarvan was elk slokje een belevenis waar ik stil van werd. Daar kon geen Highland Park tegenop...
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat hij ouder is.
13 jaar geleden
Omdat het rijpingsproces van (goeie) whisky ervoor zorgt dat de whisky zachter wordt naarmate deze ouder wordt.
Dit veraangenaamt de smaak,de afdronk en het gevoel in de keel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werking van houtrijping doet heel veel met de smaak, daarnaast vervliegt er een deel van de alcohol tijdens de rijping (dit wordt de angels share genoemd). Omdat aan het eind van de rit minder alcohol overblijft hoeft de distillateur minder water toe te voegen om het product op 40% alcohol te krijgen.