Krieken opgelegd in jenever staan te gisten , wat doe ik daaraan of ermee ??? Mss koken ???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
8.1K

Het beste antwoord

Als de krieken aan het gisten zijn dan zijn er gistcellen en suiker aanwezig. Deze gistcellen eten de suiker op en scheiden die weer uit in de helft alcohol en de helft koolzuurgas. Gistcellen kunnen niet leven in een omgeving van meer dan 20 tot 22 % alcohol en sterven.
Nu zeg je dat je krieken op jenever staan. In principe zou er dan geen gisting plaats moeten kunnen vinden als het alcohol gehalte van het geheel boven de 22 % ligt. Maar als we er van uit gaan dat jenever 35 % is (sommige Hasselt jenever maar 30 % ) en daarbij de krieken veel vocht bevatten, is het heel goed mogelijk
dat het alcoholgehalte zover gedaald is dat gisting mogelijk is.
Het beste zou je het alcoholgehalte kunnen meten met een alcoholmeter en bijvullen met sterke drank ( meestal wordt rum van 40 % gebruikt) tot de gisting stopt. De zaak gaan konen moet je dus niet doen want dan verdampt meteen alle alcohol en kun je opnieuw beginnen.
Je moet echter wel zeker weten dat het echt aan het gisten is en niet aan het rotten. Een gisting heeft geen zichtbare bij produkten zoals witte schimmelvlokjes etc. maar het geeft een beetje schuim en wat koolzuurbelletjes.
Ik zou er gewoon sterke drank bijvullen tot de gisting stopt. Sluit alles wel goed af, want anders maken de fruitvliegjes er kriekenazijn van.

Toegevoegd na 2 minuten:
met konen bedoel ik natuurlijk "Koken".
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door sap uit de vruchten wordt de jenever verdund. Zeker als je suiker hebt toegevoegd, want dat trekt het vocht uit de kersen. Indien het gemiddelde alcoholpercentage daardoor onder 18-19 % komt, zal er gisting op gaan treden. Daarboven is de conserverende werking voldoende en is (voor)koken van de vruchten niet nodig.

Neem bij het inmaken dus sterke alcoholhoudende drank en voeg niet meer vruchten of suiker toe dan het recept voorschrijft, om een te laag alcoholpercentage te voorkomen. Om te compenseren kun je ook extra inmaakalcohol (96%) toevoegen zodat het gemiddelde alcohol percentage weer boven de 20% komt.

Dat laatste lijkt me meer iets voor de volgende keer, want nu het eenmaal is gaan gisten is de smaak van de kersen al aangetast. Je kunt ze beter weggooien en opnieuw beginnen. Vergeet ook niet de kersen te ontpitten, zodat de alcohol beter in de kersen door kan dringen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weggooien die handel!!!!
Het is zonde van de kersen en de jenever maar aangezien je mengsel aan het gisten is is het spijtig genoeg naar de vaantjes. De reden hiervoor is dat je niet weet welke alcohol er gevormd wordt. Er kan zowel ethanol als methanol gevormd worden. De eerste soort alcohol is perfect geschikt voor menselijke consumptie wat het is ook die alcohol die in alle alcoholische dranken voor menselijke consumptie zit. De tweede soort is giftig en kan allerlei soorten kwalen veroorzaken waaronder blindheid en als je echt pech hebt kan je re zelf aan sterven.
Dus beter blode Jan dan dode Jan en weggooien het goedje.
Nu even een tip voor in de toekomst:
Als je nog een kersen of dergelijke wil opleggen dan is stap 1 het fruit zeer goed spoelen, de kersen (of krieken) ontpitten en dan in een weckglas doen (goed opvullen) waarop je zuivere alcohol giet. Ik zeg hier zuivere alcohol maar in feite is dat alcohol van rond de 90 volumepercent. Dit kan je in een drankenhandel of ook in sommige warenhuizen verkrijgen. Daarmee de bokaal opvullen tot het fruit onderstaat en dan goed afsluiten en op een donkere plaats enkele weken laten staan. Het sap van de kersen zal ervoor zorgen dat de alcohol versneden wordt en dat je achteraf een drinkbaar goedje hebt in plaats van iets dat eventueel giftig kan zijn.
Mocht je vinden dat je drankje niet zoet genoeg is kan je de drank aanzoeten met suikersiroop die je ofwel koopt ofwel zelf maakt door 500 gram suiker met 250 gram water aan de kook te brengen en deze dan laten afkoelen voor je hem gebruikt.
Spijtig voor de krieken die je nu hebt opgelegd maar succes met je volgende poging en in dat geval smakelijk.