Is het slecht om een platic flesje opnieuw bij te vullen?

Ik heb gelezen dat er aan de binnenkant een beschermlaag zit wat in het water gaat zitten als je hem opnieuw bijvult. Is dit een marketingtruck zodat mensen nieuwe flesjes kopen of is dit echt waar?

8 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

Nee.

TNO geeft aan dat het materiaal van plastic waterflesjes geen schadelijke stoffen afgeeft. Bronwater zit doorgaans in een van de twee soorten plastic flessen: recyclebare flessen en wegwerpflessen. Beide soorten zijn qua samenstelling van materiaal gelijk, het verschil is dat de wegwerpflessen dunner zijn. Bij navullen gaat het meestal over de laatste categorie. Deze flessen zijn van zogeheten stabiel kunststof gemaakt, zonder weekmiddelen. Het plastic waarvan de flesjes gemaakt zijn bevat geen schadelijke chemicaliën. Bij het recyclen worden de materialen blootgesteld aan verhitting tot zeer hoge temperaturen. Hoge buitentemperaturen hebben dan ook geen invloed op het materiaal. Ook het water in de flesjes heeft geen invloed op het materiaal.

Bij hergebruik van het flesje gaan wel andere factoren een rol spelen, zoals (ander) water, de mond, omgeving, tijdsduur en mate van schoonmaken. Bij hergebruik kunnen andere bacteriën, algen en soms schimmels in het water komen. Wanneer het water lang blijft staan kunnen deze micro-organismen een bepaald niveau van toxines afgeven en daarmee schadelijk zijn. Dit is echter afhankelijk van al die externe factoren en gebeurt niet bij twee of drie keer op een dag bijvullen.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover plastic flesjes niet gezond zijn om uit te drinken, zijn ze dat de eerste keer ook al niet, dus dat bezwaar kun je naast je neerleggen. Als ze echt zo giftig waren, mochten ze niet worden verkocht ;-)

Veel willen verkopen zou zeker geen ondenkbaar argument zijn. Maar bedenk wel dat meer dan 90 % van de milieubelasting van een flesje water, puur is voor de verpakking en het transport.

Wel zijn plastic flesjes erg moeilijk schoon te maken, en ik herinner me een vrij recent onderzoek naar herhaaldelijk bijgevulde flesjes, die ongeveer de kwaliteit bleken te hebben van slootwater. Niet heel erg, want het zijn je eigen mondbacteriën, maar fris is anders.

Wil je gewoon lekker kraanwater drinken, dan is het geen slecht idee daarvoor een speciale fles te kopen van BSA-vrij plastic met een wijde hals, dat geen schadelijke stoffen bevat, eenvoudig is af te wassen en makkelijk na te vullen. Een eenmalige investering, maar zelfs als je een dure koopt, heb je die er in vergelijk met flessenwater in no time uit .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de onderstaande regels in acht neemt kun je het flesje telkens weer bijvullen.

Zie hieronder de tekst van de nieuwsbrief die wij pas van de waterleidingmaatschappij kregen:

Hoe schoon is uw waterflesje?

In Nederland zijn we kampioen in het bijvullen van waterflesjes. Wie gaat er nog de deur uit zonder een flesje water op zak? De meeste mensen vullen hetzelfde flesje steeds opnieuw met kraanwater. Maar hoe lang kunt u water eigenlijk in een flesje bewaren?

Koel bewaren
Water van goede kwaliteit kunt u in een schone, glazen fles in de koelkast wel een week bewaren. De kwaliteit van het water gaat echter achteruit als het water buiten de koelkast wordt bewaard (bijvoorbeeld in een warme auto), of als het flesje niet schoon is. En wanneer u direct uit de fles drinkt komen er bacteriën in het water.

Elke dag verversen
Bacteriën gedijen goed in een warme omgeving. Laat het water dus niet dagen op het nachtkastje staan, in de auto of tent liggen of een andere warme plek. Drinkwater wordt er sowieso niet lekkerder op als het lang staat. Om er zeker van te zijn dat het water in het flesje van goede kwaliteit is, kunt u het beste het water elke dag verversen.

Elke dag een sopje
Water is op z'n lekkerst en gezondst als het flesje waarin in het zit, schoon is. Als u bacteriën geen kans wilt geven, kunt u het flesje en de dop het best elke dag omspoelen. Warm water is prima, uitkoken is niet nodig. Doppers en andere waterflessen kunnen vaak in de vaatwasser. Zo kunt u veilig genieten van ons drinkwater.