Welke wijnen bevatten weinig metalen?

Naar aanleiding van onderzoek die gaat over metalen in wijn vraag ik me af of er iemand weet in welke wijnen deze grens enigszins onder de maat is? Bijvoorbeeld welke soorten of merken?

'Alleen wijnen uit Italië, Argentinië en Brazilië bleken niet meer ionenmetaal te bevatten dan de aanvaardbare hoeveelheid'

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/473478/2008/11/02/Schadelijke-metalen-in-rode-wijn-veroorzaken-tumoren.dhtml

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Heb toevallig ergens de oorzaak van de metalen gelezen? En grappig dat onder dat artikel dit artikel staat:
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/2394262/2015/07/14/9-wetenschappelijk-bewezen-redenen-waarom-je-meer-wijn-moet-drinken.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is het niet helemaal bekend waar deze metalen precies vandaan komen. Het is ook een van de weinige artikelen die negatief is wijn, de meeste zijn inderdaad vrij positief haha.

Antwoorden (3)

Het is een metastudy uit 2008 op data aangeleverd door diverse landen en er worden geen specifieke wijnen genoemd.

Verder is het voor mij abacadabra risicoanalyse met THQ als belangrijkste parameter.
Hierin wordt over de THQ gezegd:
It should be noted that the THQ estimation is a risk assessment designed to avoid underestimation of the risk. Thus, it incorporates several assumptions such as ingested quantities of metal ions correspond to the quantities that are absorbed [12]. On the contrary, many metal ions have been shown to be hazardous but do not yet have an oral reference dose. In addition, bolus dosing (e.g. binge drinking) and cross effects with other potential toxins (e.g. alcohol) are not accounted for, nor are the effects on the elderly or on the young considered. In the same vein THQ values do not reflect genetic predispositions to disease or people with clinical or sub-clinical conditions.

Verder heb ik nog even gekeken of de 5 studies die hieraan refereren op het onderwerp ingaan maar deze gaan over andere onderwerpen.

Toegevoegd na 10 minuten:
estimations to common beverages [19]. THQ values for daily ingestion of 250 mL of apple juice, stout and red wine were all above the safe value of 1.

Ook appelsap, bier en rode wine liggen boven de veilige waarde van 1.

Als iemand in nederlands kan vertellen wat dit nu betekent dan ben ik benieuwd want ik betwijfel of de schrijver van het artikel het zelf wel begrijpt.
Tot dan vergeet ik het voor zover het de risico's betreffende rode wijn betreft en schenk ik mezelf zo nog een glaasje in
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bier schijnt weer vol te zitten met kleine plasticdeeltjes, maar dusdanig dat het geen gevaar oplevert. Als de metalen boven de veilige waarde zit vraag ik me af in hoeverre dat goed is..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De studie gaat niet over welke wijnen boven de limiet zitten maar over welke statistisch gezien vrijwel 100% zeker er niet boven kunnen zitten, het zou kunnen dat geen enkel wijn boven de limiet zit.
Voor de praktijk heb je niets aan deze studie.
Wijnen van boeren die werken met houten kuipen, die niet werken met kopersulfaatpap (bordeauxse pap) en hun wijnstokken op kalksteengrond of zand(steen) verbouwen.

de onderbouwing: Metaal (ionen) in wijn zijn vooral afkomstig van (a) de bodem waarop de druiven groeiden. (b) de bordeauxse pap en (c) het wijn maken.

(a) Vulkanische grond en leisteen zullen vaak aan de wijn een 'terroir' geven. Die bevat meestal meer metaal dan zandsteen en kalksteen. Weliswaar is calcium een metaal, maar calciumzouten zijn slecht oplosbaar. Bovendien loopt het regenwater in zandsteen en kalksteen snel de grond/ de ondergrond in waardoor het, voor de wortels het opzuigen, niet zo veel minerale zouten zal bevatten. Wat niet wordt opgenomen kan ook niet in de druiven terecht komen.
(b) Een oplossing van kopersulfaat (en andere koperzouten) in water wordt veel gebruikt in wijngaarden om insecten en schimmels te bestrijden. Op zich niet zo; n probleem omdat deze zouten uiteindelijk in de bodem komen. Maar daar kunnen ze (zeker na jarenlang gebruik) in redelijke hoeveelheid in zitten waardoor wijnstokken deze zouten alsnog wel opnemen.
(c) wijn kan worden gemaakt en bewaard in houten kuipen en vaten en in stalen tanks (in diverse kwaliteiten en samenstellingen wat betreft het staal). Bij mindere kwaliteit tanks kan de wijn -- die zeer zuur is, de pH van wijn is ongeveer 3 -- een beetje van het metaal van de tank oplossen; dat komt vervolgens in de wijn terecht.

Per wijn is redelijk vlot te achterhalen hoe het zit met (a) -- het herkomstgebied. voor (b) en (c) moet je afgaan op de gegeven of op te zoeken informatie; die zal uitvoeriger zijn naarmate de wijn beter/duurder is. Zelf woon ik midden in een wijngebied op Kreta (kalksteen) en drink ik de 'boerenwijn'.

overigens nog een tip: van mineraalwater is vaak de samenstelling qua metaalionen exact vermeld. Komt jouw wijn uit een gebied waar ook mineraalwater wordt gebotteld (en in Frankrijk, Italie, Spanje, Griekenland... is dat al snel het geval) dan geeft de rijkdom aan metalen in dat mineraalwater wellicht enige indicatie over wat je in de wijn van dat gebied kunt verwachten (wat betreft (a) natuurlijk). En ken je de wijnboer waar je de wijn koopt dan kun je hem vragen hoe hij de wijn maakt; vaak laten ze het ook vol trots zien. Dus hierbij ook een pleidooi voor kleinschaligheid en wijn kopen bij de boer!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit een wetenschappelijke studie, die verscheen in het online magazine 'Chemistry Central Journal', http://journal.chemistrycentral.com/content/pdf/1752-153X-2-22.pdf stond inderdaad dat wijn vaak teveel zware metalen bevat. Volgens onderzoekers van de 'Kingston University' in London, bevatten zowel witte-, rode- en roséwijnen uit vrijwel alle werelddelen afkomstig, hoeveelheden giftige zware metalen. Het is nog onduidelijk waar vandaan de hoge doses hiervan komen, maar er wordt vanuit gegaan dat dit aan verschillende factoren kan liggen zoals de ligging van de wijngaarden, de bestrijdingsmiddelen/-methoden die gebruikt worden tot aan de manier van verpakken en vervoeren.

Het bleek dat alleen de Italiaanse-, Argentijnse- en Braziliaanse wijnen binnen de veiligheidlimieten voor zware metalen lagen. Het meeste gehalte aan vanadium, koper en mangaan ( het hoogste aandeel in de metingen) werd gevonden in de wijnen uit Hongrije en Slowakije. Er werden overigens ook in sommige bieren en appelsap te hoge waarden zware metalen gevonden, maar dit terzijde.

Wil je zoveel mogelijk op 'safe' spelen, dan kan je het best wijnen kopen die het logo van biologische wijn hebben. Dit is een groen plaatje met witte sterretjes in een ovalen vorm op lijn. Het heeft de vorm van een blad en een streepje in het midden geeft een soort nerf aan. Biologisch (wijn)boeren gebruiken in elk geval biologisch afbreekbare middelen zonder zware metalen en rijden niet met dieselslurpende tractoren die de grond verdichten en met roet vervuilen.

Ze gebruiken ook geen kunstmest maar planten stikstofbinders om de wijnranken te voeden. Ze zorgen er met name voor dat ze gezonde planten gebruiken die minder vatbaar zijn voor ziekten omdat ze meer weerstand hebben en gebruiken insecten en/of aanplant van planten ertussen die schadelijke insecten op afstand houden. Ze gebruiken dus geen giftige bestrijdingsmidelen. Biologisch boeren moeten veel investeren om aan de regels te voldoen die hen het biologische keurmerk bezorgt. Vaak zie je dit terug in de verkoopsprijs die ze moeten hanteren, maar de prijzen zijn toch goed te betalen (zo rond de €9.-) Je bent echter wel zeker ervan, dat ze verantwoord en veiliger bezig zijn dan een fles zonder keurmerk.

Een van de betere biologische wijnen komt van de wijnen uit het wijnhuis Storr uit Rheinhessen. Zij gebruiken ook geen kopersulfaat voor bestrijding en dit moet gek genoeg wel bij certificeerders! https://www.lekkersapje.nl/biologisch
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De studie zegt helemaal niet of wijn teveel zware metalen bevat
Zover ik het heb begrepen hebben ze een test gebruikt die kijk of er een risico bestaat dat er teveel zware metalen inzitten en zo ontworpen is dat de kans op onderschatting vrijwel uitgesloten is.
De test wijst dus wijnen aan waarbij met bijna 100% zekerheid is te zeggen dat er niet teveel zware metalen inzitten en dat bij de andere wijnen een kans bestaat dat er zware metalen inzitten maar die voor hetzelfde geld geen zware metalen boven de grenswaarde bevatten.
De biologische wijnen zijn in deze studie niet in groep veilige wijnen terechtgekomen en zullen als ze wel meegenomen worden in grote mate in de groep verkeerde wijnen terecht komen door de aard van de test.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo heb ik er nog niet naar gekeken eerlijk gezegd Het zou best kunnen kloppen dat het onderzoeksresultaat niet helemaal juist is omschreven in o.a. de benoemde bron, dat gebeurt helaas wel vaker.