wat gebeurt er met je lichaam en lichamelijke functies als je alcohol drinkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Antwoorden (2)

Eerst de gevolgen eenmalig alcoholgebruik. Alcohol is een verdovend middel en vertraagt de communicatie tussen de hersencellen. Daardoor reageer je trager op prikkels van buitenaf: vandaar het verbod op alcohol in het verkeer. Je maag gaat extra maagzuur produceren, wat tot misselijkheid kan leiden. En bij de afbraak van alcohol in de lever ontstaat een giftig bijproduct, aceetaldehyde, wat tot hoofdpijn kan leiden. Hoofdpijn kan ook ontstaan door de vaatverwijderende werking van alcohol en de aanwezigheid van giftige bijproducten (foezelalcoholen) in de alcoholhoudende drank. Al deze verschijnselen treden sterker op naarmate je meer alcohol drinkt. Maak je het al te bont dan kan alcoholvergiftiging optreden.

Langdurig overmatig gebruik van alcohol heeft veel ernstige gevolgen die niet even in een paar woorden zijn uit te leggen. Er bestaat dan kans op hersen- en leverbeschadiging, verminderde werking van het zenuwstelsel (trillen, impotentie), mond- en keelkanker en verminderde werking van het afweergestel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijke korte termijn gevolgen:
Kater
Conditie achteruit
Slechter geheugen
Black-out
Bewusteloosheid

Mogelijke lange termijngevolgen:

Leververvetting
leverontsteking
levercirrose
maagslijmvliesontsteking
alvleesklierontsteking
hersenschade
kanker
hart- en vaatziekten
delirium

Dit zijn natuurlijk wel heftige gevolgen, die veelal alleen optreden bij overmatig alcoholgebruik. Teveel van iets is nooit goed
Als je een beetje alcohol drinkt zul je minder 'rem' hebben, en dus wat losser/makkelijker zijn in dingen. Pas hier ook mee op, soms doe je dan rare dingen waar je achteraf spijt van hebt