Bronwater en koolzuur zie uitleg.

Bij het voorzichtig openen van een fles bronwater stijgen de koolzuurbelletjes in golven omhoog. Na de eerste uitbarsting van belletjes is het even rustig, dan volgt een tweede golf en een derde, totdat het bronwater weer tot rust is gekomen. Waarom komen de belletjes niet allemaal tegelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Het is een statisch/ dynamisch evenwicht zoeken... Door het openen krijg je drukvermindering en dat leidt tot een uitbarsting van belletjes en als die belletjes een bepaalde grootte hebben rijzen ze omhoog en nemen alle langzamer stijgende belletje mee, ze zuigen de weg schoon... Daarmee is er niets meer om op te stijgen even... De lagere druk maakt constant meer en meer kleine belletjes totdat ze over een drempel komen en weer massaal beginnen te stijgen als ze groot genoeg zijn, weer alles schoonvegend in de weg naar boven... Zo gaat dat door tot er een evenwicht is met de huidige lagere normale luchtdruk en de spanning van de Koolzuur opgelost in de vloeistof, en dan krijg je geen belletjes meer...

Zo gaat dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vind dat altijd zo jammer.
Heeft iemand eindelijk een redelijk antwoord verzonnen, verpest ie het nog in een poging om het spectaculairder te maken met 'belletjes die de weg schoon zuigen'.
Dat effect bestaat uiteraard niet, en maakt zo een antwoord waardeloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan helaas nog geen plusjes geven maar ondanks 'de weg schoon zuigen' vind ik dat je een plus verdiend.