Hoe maak je ijskoffie? kan dat ook met vanilleijs? (heb namelijk geen ijsklontjes en geen blender maar kan ijs ook laten smelten en dan roeren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Antwoorden (3)

Ik ben zelf ook een tijdje opzoek geweest naar een recept voor ijskoffie voor een koffiebar, en er zijn miljoenen recepten voor ijskoffie. Je kunt ze ook vaak zonder blender maken. Bij het volgende recept heb je geen blender nodig:

Ingrediënten:
- 125 ml koffie afgekoeld
- 125 ml melk
- 4 - 6 ijsblokjes
- 30 ml slagroom
- 10 g suiker (meer of minder naar eigen smaak)
- 1 zakje vanille suiker
En dan?
• Meng alles behalve de ijsblokjes en slagroom in een kan, goed roeren tot suiker is opgelost, dan in koelkast plaatsen.
• Doe de ijsblokjes (eventueel gecrushed) in een groot lang glas.
• Schenk de koude koffie over de ijsblokjes.
• Klop de slagroom half stijf. Geef een flinke schep slagroom op de koffie evt. met wat cacaopoeder bovenop

Toegevoegd na 49 seconden:
Je hoeft de ijsklontjes trouwens ook niet te gebruiken... Maar dan is het iets minder ijs...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterke koffie goed af laten koelen, en dan bolletje ijs erin
Je kunt r nog melk en suiker bijdoen naar behoefte.
Scheutje alcohol is ook wel lekker.
Vanilleijs dus niet eerst laten smelten.
eventueel zet je de koffie even in de vriezer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Simpel en lekker! +
De samenstelling is meestal zo: 1/4 deel koffie, 2/4 deel vanille-ijs, 1/4 deel melk.

Recept 1:

Ingrediënten:

- 1/2 kopje Espresso koffie.
- 100 ml Melk.
- 1 a 2 eetlepels vloeibare caramel.
- 2 bolletjes slagroomijs.
- 4 ijsklontjes.

En dan?
•Zet eerst een kop Espresso/ sterke koffie
•Laat de koffie afkoelen en zet hem erna nog even in de koelkast (niet als hij nog warm is, dat is slecht voor de koelkast!)
•Crusch (maak fijn) de ijsklontjes in een blender of met een hakbijl/ pikhauweel in een bakje ;)
•Voeg de melk, de caramel, het slagroomijs aan de koffie toe. Doe het gecrushte ijs erbij.
•Mix alles 20 seconde in de blender.
•Giet alles over in een hoogglas en doe ON TOP wat slagroom.

Recept 2:

Ingrediënten:

- 125 ml koffie afgekoeld
- 125 ml melk
- 4 - 6 ijsblokjes
- 30 ml slagroom
- 10 g suiker (meer of minder naar eigen smaak)
- 1 zakje vanille suiker

En dan?
•Meng alles behalve de ijsblokjes en slagroom in een kan, goed roeren tot suiker is opgelost, dan in koelkast plaatsen.
•Doe de ijsblokjes (eventueel gecrushed) in een groot lang glas.
•Schenk de koude koffie over de ijsblokjes.
•Klop de slagroom half stijf. Geef een flinke schep slagroom op de koffie evt. met wat cacaopoeder bovenop

Toegevoegd na 7 minuten:
Ijsblokjes kun je vervangen door ijskoud water.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.proud2bme.nl/index.php?section=7&action=feed&item=25&article=3595