Waarom wordt Champagne drinken als decadent ervaren?

Ik kan echt genieten van een mooie fles wijn of een goed glas Champagne. Ik merk toch dat dit soms een beetje als decadent wordt ervaren. Als ik zo nu en dan eens een flesje opentrek i.p.v. een avondje stappen, kan ik daar minstens zo goed van genieten, terwijl ik met een avondje stappen duurder uit geweest zou zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.6K

Het beste antwoord

Zoals jij het beschrijft is het verre van decadent. Je geeft aan er enorm van te genieten en iets anders opzij te zetten.

Er zijn verschillende betekenissen van decadent, maar het kan ook betekenen dat je niet meer geniet van luxe. In jouw geval de champagne en het alleen drinkt omdat het duur is. Ik zou iemand die heel wat spaart om een dure wijn te kunnen drinken in een restaurant en hier enorm veel plezier aan beleeft nietdecadent willen noemen. Iemand die gewoon een fles van 300 euro besteld, alleen om indruk te maken op zijn tafelgenoten is decadent.

Champagne heeft door zijn mooie kleur, bubbels, geringe beschikbaarheid van eén streek in Frankkrijk, aanwezigheid in films en door de productiemethode én marketing opgedreven prijs een luxueuse uitstraling.

Je zou dus kunnen zeggen (maar ik weet niet of dit onderzocht is) dat als champagne decadent wordt gevonden door de meeste mensen, dat het beeld is ontstaan dat de champagne alleen wordt gekocht vanwege die luxueuse uitstraling die het geeft aan een feest of avond. Die mensen zullen dan niet snel een goede fles Cava (Spaanse "champagne") kopen, die soms veel beter is dan de gemiddelde Champagne uit de gelijknamige streek in Frankkrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heb je een onderzoek gedaan naar hoeveel mensen dat vinden? Vast niet.
Er is een karikaturaal beeld van yuppen met een koelkast vol champagne, die daarmee ontbijten. Vandaar misschien.
14 jaar geleden
Voor mij heb je he-le-maal gelijk, om af en toe jezelf een perfekte avond te gunnen - ik vind daar niets decadents aan, hoor!! De één vindt het geweldig om lekker lux uit eten te gaan, voor een ander is de open haard en het glaasje wijn het einde, weer een ander droomt van een weekendje-weg zonder de kinderen....
Als jij een heerlijke avond maakt in je eigen huisje met het lekkerste drankje wat je kent, en alles wat je verder doet om de avond tot een superavond te maken, dan heb je het toch goed gedaan?
Ik heb altijd gehoord, dat je champagne moet drinken als je héél gelukkig bent, of heel erg verdrietig.
En ik vind alles wat aan je besef van gelukkig-zijn bijdraagt van ganzer harte toegestaan !!!
Go fot it, girl !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De combinatie van de prijs en het bijzondere karakter van de wijn (bruisend) is er de reden voor dat Champagne van oudsher bij bijzondere gelegenheden wordt gedronken. Daarom beschouwen mensen het als decadent om het "zo maar" te drinken, ook al is Champagne tegenwoordig redelijk betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Champagne-streek heeft het natuurlijk marketing-technisch subliem gedaan. Als je kijkt naar de uitstraling die de naam Champagne heeft bereikt en de manier waarop die naam beschermd wordt, klasse.
Zorg ervoor dat het in een mooie fles zit, laat de mensen er (te) veel voor betalen en het moet wel erg goed zijn.
Dat het dan decadent lijkt als je het drinkt, is een logisch gevolg van de manier waarop tegen echte champagne
en de hoge prijzen per fles wordt aangekeken.
De meeste Nederlanders vinden het zonde van het geld om zoveel aan een fles drank uit te geven.
Af en toe drink ik ook wel eens champagne en het heeft
toch wel iets feestelijks. Ik proef helaas toch ook niet waarom het zo duur moet zijn als je begrijpt wat ik bedoel.
Een fles Moët en Chandon van 47 euro vind ik niet zo lekker als een heerlijke (nep)champagne van Veuve Amiot van 10 Euro, maar het drinken van (echte) Champagne is natuurlijk een echte belevenis. Daar draait het om.
Ik zou zeggen, blijf ervan genieten, ik doe het ook. En voor de ''gewone'' dagen zijn er geweldige goedkope alternatieven die meestal ook in een prachtige fles zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er Champagne open gaat is er meestal iets te vieren! Het wordt als decadent ervaren omdat een goede Champagne nogal prijzig kan zijn. Dit komt weer omdat de productie van zo'n flesje nogal wat tijd in beslag neemt. Tip: Laat een fles Champagne nooit te lang (max een jaartje) in je wijnrek liggen. Zodra de kurk erop gaat zal de Champagne niet in kwaliteit gaan stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk, gewoon doen. Waarom alles in een hokje stoppen. Goede champagne drinken is vaak duur waardoor men het niet zo vaak doet. Als je genoeg geld hebt dan drink je waarschijnlijk vaker champagne.

Maar wat is nu een lekkere champagne die betaalbaar is en niet zo smoelentrekkend is. Zou best vaker een glaasje champgne willen drinken als ik in een romantische bui ben.