hoeveel glazen bier is gelijk aan 1 halve liter blik?

Er wordt altijd gevraagd hoeveel glazen je op hebt, niet het aantal blikjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
20K

Antwoorden (3)

Een glas is 20cl. Een blik is 50cl.
Een blik bier heeft dus evenveel inhoud als 2,5 glas.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meeste "normale" blikjes hebben overigens een inhoud van 33cl

Toegevoegd na 11 minuten:
De inhoud van het glas is tegenwoordig 20 cl in Nederland en 25 cl. in Vlaanderen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluitje_(bierglas)
Reddie
9 jaar geleden
Hoezo min?
100% goed antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee van het minnetje, maar de vraag over de inhoud is eerder aan de orde geweest hier op GoeieVraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/ml-bier-gaat-gemiddeld-bierglas.226367 Maar er zijn veel verschillen:
http://www.potjebier.nl/bier_glazen.asp
Dat hangt er vanaf hoe groot dat blik dan weer is natuurlijk!
Bij een glas bier spreekt men normaliter over 250 ml. Een flesje bier (33cl) is dus 1,3 glas. Maar je hebt ook blikken van bijvoorbeeld een halve liter, dus dat zijn dan 2 glazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De vragensteller heeft het uitdrukkelijk over een halve liter blik. De inhoud van het blik is dus heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, dus "je hebt ook blikken van bijvoorbeeld" is overbodig maar kon ik niet meer corrigeren. Dom!
Dat is het nadeel van het GoeieVraag systeem.
Ok hier gaan we dan voor een mogelijk oeverloze discussie.
Waarom? Wel om de volgende reden:
Ten eerste hangt het ervan af of je een Nederlands glas hebt of een Belgisch glas.
In Nederland hebben de pintjes gewoonlijk een inhoud van 20 cl.
Dus dan heb je 2.5 glazen in je blik van een halve liter.
In België zijn er verschillende maten, de meest voorkomende is er eentje met een inhoud van 25 cl, dan heb je dus 2 glazen in je halve liter. Maar er zijn dan ook weer pintjes met een inhoud van 33 cl, dan heb je dus ongeveer 1.5 glazen bier in je halve liter. En dan zijn er ook nog grotere glazen mogelijk, zo zijn er glazen van een halve liter waardoor je dan maar 1 glas uit je blik gaat schenken. Verder zijn er nog grotere glazen met respectievelijk 1l, 2.5l, 5l, en tot slot heb ik ooit al eens een bierglas gezien met een inhoud van 10 liter (drink daar eens aan....) De laatst genoemde maten zijn niet echt meer "pintjes" te noemen maar goed...
Dus kipje78 je zal je vraag iets of wat moeten bijstellen om een exact antwoord te kunnen krijgen, tenzij je met deze uitleg ook genoeg weet natuurlijk...
In ieder geval, gezondheid of zoals we hier in Leuven zeggen: "Schol en doe ze nog is vol!"