Hoelang is een ongeopende fles honingrum houdbaar?

In 2012 fles honingrum meegenomen uit tenerife. Staat nu nog ongeopend in de kast op donkere plek.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ronmiel of gewoon “honingrum” is een drank afkomstig van de Canarische Eilanden. Honingrum is gemaakt van rum en minimaal 2% honing. Het oogsten van het suikerriet wordt gedaan door middel van snijden. In andere rum landen wordt het land gebrand. Dit is op de Canarische Eilanden verboden in verband met bosbranden. Hierdoor mist het sap de “gebrande” smaak.
Hierna laat men het sap 72 uur gisten en van deze suikerrietwijn wordt rum gestookt. Daarna gaat het naar de bodega, waar het sap in vaten van 400 liter gaat. De ronmiel ofwel honingrum heeft dan een alcohol percentage tussen de 60% en 80%. De vaten liggen 1, 7, 12 of 20 jaar te “rijpen”.
https://www.honingrum.nl/?add_to_wishlist=29

Antwoorden (2)

Canarische Honingrum (Ronmiel) heeft een alcoholpercentage van 20% tot 70%. Als je weet, dat goede portwijn (ook 20%) vele jaren bewaard kan worden omdat het ook niet bederft door de alcohol kan je ervan op aan, dat jouw rum goed houdbaar is. Voor de zekerheid zou je nog kunnen opletten of er een troebeling of neerslag in de fles zit (even schudden). Normaal moet de rum helder zijn. Voorzichtig proeven kan ook nooit kwaad en is best lekker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Hoe kom je bij 70%?
SimonV
4 jaar geleden
Zie ook deze bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ron_miel
https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/eten-bewaren/hoe-lang-kan-ik-bewaren/likeur-15-25-vol-procent-alcohol.aspx
SimonV
4 jaar geleden
Min is niet van mij, maar hoe kan honingrum troebel worden? Ik kan geen chemische verklaring bedenken of vinden.
https://www.oaksupreme.nl/leren-over-wijn/bezinksel-in-wijn/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Als je de tweede link bij mijn antwoord aanklikt kom je erachter hoe het spul gemaakt wordt. Dus ook 70%.
Het troebel worden van drank hoeft helemaal niet op de honingrum te slaan. Het geldt voor alle soorten (normaal) heldere dranken die bij ouder worden troebel KUNNEN worden door groei van bacteriën en/of gisten. Meestal is de smaak dan ook naar de Filistijnen. Bij alcoholpercentages vanaf 20% zal het echter zelden voorkomen.
SimonV
4 jaar geleden
Nee. De honingrum heeft in de VATEN een alcoholpercentage tussen de 60% en 80%. Maar in de fles niet meer dan 30%. Tenzij jij een fles vindt die meer alcohol bevat...
Sterke drank, zeker die van 35% alc. is jarenlang tot wel onbeperkt houdbaar en bederft niet omdat ook geen bacteriën kunnen leven in dit milieu..... mits je het op een koele en donkere plek ( buiten de koelkast) bewaart! Bacteriën hebben nl. wel graag warmte!

Ook honing is iets waar bacteriën zich niet nestelen vanwege het hoge suikergehalte en het watergebrek hierin. De bijtjes hebben honing ook nog eens anti-bacterieel gemaakt.
zij hebben een vorm van antibiotica in hun immuunsysteem en dit komt in een klein deeltje samen met een enzym waar bacteriën moeilijk in overleven, in de honing terecht. Er is maar één bacterie die ook in honing overleeft en dat is dezelfde bacterie die botulisme veroorzaakt....Dit zijn uitgedroogde sporen die niet gevoelig zijn voor de zuren of het watergebrek in honing. Ong. 10% van de honing is hiermee besmet, vandaar dat we een baby ook geen honing mogen geven. Het immuunsysteem van een volwassene doodt ze voor ze kunnen groeien.

Maar goed.. we dwalen af ;-)
Een ongeopende fles is dus vele jaren houdbaar zolang het alc. percentage meer dan 35% is.
Een geopende fles krijgt wel het advies om hem binnen een jaar te legen. Dit is vooral om de smaak en kwaliteit te waarborgen. Na een jaar open te zijn geweest, zal hij niet bedorven of vergaan zijn maar lekker zal hij ook niet meer smaken.
amc
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte. Alleen is het geen sterke drank (alcoholpercentage 20-30%).
https://en.wikipedia.org/wiki/Ron_miel
Toch is het volgens het Voedingscentrum onbeperkt houdbaar.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/eten-bewaren/hoe-lang-kan-ik-bewaren/likeur-15-25-vol-procent-alcohol.aspx