Rode droge wijn veroorzaakt bij mij brandend maagzuur en witte droge wijn niet. Hoe komt dat?

Ik vraag mij hierbij af of er in rode wijn conserveringsmiddelen zitten die in witte wijn afwezig zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
7.4K

Het beste antwoord

Tannine komt voor in schillen, pitjes en steeltjes van druiven. Bij het persen van die druiven, maar vooral bij het gisten van rode wijn (omdat hier de schillen worden meegegist voor de kleur en de smaak) komt tannine in het sap terecht. Dit bevordert de houdbaarheid van de wijn, omdat tannine oxidatie tegengaat. Ook komt via het eiken vat ("barrique" of okshoofd) tannine in de wijn.Dit geeft het opkomende maag zuur vaak. Bij het ouder worden van de wijn verdwijnt de typische, enigszins wrange smaak van de tannine. In de productie van witte wijn worden de schillen van de druiven niet gebruikt. Witte wijn bevat dan ook geen tannine en is juist daardoor minder lang houdbaar,en zal hierdoor minder oprispen. Het enige conserveringsmiddel dat in wijn kan voorkomen is sulfiet . Als er meer dan 10 mg in een liter wijn zit, moet er op het etiket ‘bevat sulfiet’ staan. En daar zit de wijnmaker al gauw aan want in de druif zit van nature ook al wat sulfiet.