Is alcoholprut/stookwijn drinkbaar of moet je het echt verstoken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Antwoorden (2)

Stookwijn.. de naam zegt het al, wijn om te stoken. Over het algemeen zijn de basiswijnen/bieren voor destillatie veilig om te drinken, maar of het lekker smaakt???

Destilleren zonder vergunning is verboden. Het delen van kennis over destilleren is dat niet.
http://thuisdestilleren.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=1130&sid=0c9046e61865c8efa06c605aa50e1c83&
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stookwijn is wijn die bedoeld is om er iets van te stoken. Dit is wijn met een laag alcoholgehalte en weinig smaak.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als stookwijn worden in Frankrijk druiven als Ugni Blanc en Folle Blanche gebruikt. Als je dit destilleert en laat rijpen, krijg je hoge kwaliteit Cognac. Hierbij wordt altijd (minstens) 2 x gedestilleerd; vaak wordt het eindproduct wat aangelengd met zuiver water om het gewenste % alcohol te krijgen. Ook in Spanje, Italie en Griekenland worden voor het stoken soms speciale druivenrassen verbouwd. Stiookwijn kan dus een zeer goed, gewenst product zijn, wat na de bedoelde bewerking een uitstekende gestookte drank oplevert.

Ik neem aan dat je met alcoholprut de gistende pitten en schillen bedoelt. laat je dit lang genoeg gisten, doe je er water bij en destilleer je de alcohol, dan krijg je ook alcohol; ook die wordt vaak nog een keer, soms 2x gedestilleerd. Je krijgt dan dranken als Marc de Bourgogne, Italiaanse Grappa, DuitseTrester of Griekse raki. Die kunnen afhankelijk van de verdere behandeling rauw en lomp, of zeer verfijnd zijn. Deze producten KUNNEN goed, zelfs uitstekend zijn.

Ten slotte wordt slechte (mislukte) wijn vaak afgestookt om tenminste nog verkoopbare alcohol te krijgen; dat levert nooit een hoogwaardig gestookt product op; ook niet na rijpen of bewaren; dus dit wordt vaak verkocht als industriele alcohol; wordt zorgvuldig en vaak gedestilleerd en goed gefilterd, dan krijg je wel zeer zuivere alcohol. Maar om de hieruit gestookte producten te drinken is geen pretje, hoewel ze soms voor een deel aan een van de andere gestookte dranken worden toegevoegd om de prijs laag te houden.