Waarom zijn bierflesjes bruin of groen, en zou deze ook blauw kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.8K

Antwoorden (9)

Blauw verkoopt niet, dat is heel goed onderzocht... Maar bruin en groen gaat goed, maar blauw niet... Het is allemaal wat we gewend zijn en geen enkel bedrijf gaat dit risico lopen... en daarom zie je ze ook niet blauwe bierflesjes...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze konden net zo goed blauw zijn... Maakt niets uit... Donker moet het wel zijn, wegens de veroudering als wit licht erin kan vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier wordt in gekleurt glas gedaan om de houdbaarheid te verlengen. Dus de invloedt van licht in dit geval. De kleur is marketing technisch bepaalt voor een betere verkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bierflesjes zijn bruin of groen omdat de fabrikant dit zo bedacht heeft.
Hier zullen ze zo hun redenen voor hebben; het past bij hun merk, het spreekt de doelgroep aan, het kleurt goed bij bier... etc.
Natuurlijk zouden bierflesjes ook blauw kunnen zijn, dit is gewoon een kwestie van het maken.
Maar daar hebben fabrikanten blijkbaar weinig interesse in.

Blauwe flesjes zijn ook meer iets voor water, ofzo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Herkenbaarheid speelt ook een grote rol.
Als je langs het bierschap loopt in de supermarkt kijk je automatisch naar de groene en bruine flesjes, want dat is wat je daar zoekt.

Als jij op zoek bent naar tomaten in het groentevak, maar ze zouden ineens donkerpaars zijn, dan zou je ze ook niet zien liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oudsher waren bierflesjes bruin. In de tijd dat er nog geen koelkasten waren hielp de kleur van het glas om het licht buiten te houden en daarmee de fles zo lang mogelijk koel te houden als ie uit het ijs was gehaald.
Nu gebruiken veel merken groen glas, maar de traditie van gekleurd glas is gebleven.
Men zegt ook dat het duurder is om mooi helder doorzichtig glas te maken, helemaal bij recycling van glas is dat een punt.
Ondanks dat, verkoopt Corona zijn bier in helder doorzichtig glas.
14 jaar geleden
Als het maar donker blauw is kan dat ook. Ik weet alleen niet of dat erg commrecieel is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw wordt vaak gebruikt voor mineraalwater en spuitwater. De bierfabrikant kijkt wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bruin en groen heeft wel degelijk een reden.
Bier, net als veel andere producten ontleden door licht, vooral door uv maar ook blauw licht, omdat die fotonen voldoende energie hebben de verbindingen in bier te ontleden.
Dit ontleden wordt wel het sunlight-effect genoemd in fabrieksjargon.
Bier bevat veel soorten verbindigen die door fotolyse ontleden en een blijvende smaakverandering geven.
Blauw glas laat vaak juist de kleuren licht door die fotolyse veroorzaken.
Groen en bruin gras stoppen juist die kleuren licht af die
de ontleding veroorzaken.
Bij spuitwaterflessen iis het juist handig dat het blauwe- en UV licht door het water schijnen, het licht is dan een krachtige desinfectans en water ontleedt zelf niet door licht, het verandert dan niet van smaak EN het bederft minder snel door bv. (pathogene) micro-organismen.
Het is dus geen marketting-truc maar een juist gebruik van kleurfilters om een gewenst effect te bereiken.
Ofschoon men de reden van de kleurstelling niet exact wist, had men het effect zelfs al ver voor 1900 ontdekt en toegepast. OOk nu nog wordt water met UVB/C licht behandelt om het drinkbaar te maken, vooral in warme en tropische landen waar ik thans vertoef.'
Er staan zelsf apparaten die bovengenoemd licht produceert en het water is dan binnen een minuut gesteriliseerd.
Zo steekt de zaak in elkaar......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende antwoorden over het waarom. BLAUWE Bierflesjes bestaan weldegelijk. Chateau Neubourg van Gulpener is zo eentje. Ook nog eens enorm lekker bier. Dus de kleur doet niets af aan de kwaliteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw is te weinig neutraal, het beinvloed je smaakbeleving