Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je melk in plastic flessen invriezen?

8 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dop iets open, beetje melk/lucht eruit laten zodat de fles iets ingedrukt is. Dan is er ruimte om uit kan zetten. In de koelkast rustig laten ontdooien. Dan is het effect op de smaak e.d. het kleinst en het scheelt energie.
Pieterke
8 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat ikzelf doe met verse geitenmelk: In de fles, fles niet helemaal vol (in een anderhalve literfles liet ik een paar centimeter vanaf de rand leeg) dop niet vastdraaien (een klein beetje, zodat de dop wel zit, maar niet vast dus). Fles rechtop in de vriezer. Als de inhoud bevroren is kun je de dop vaster draaien (en kan de fles evt ook liggen).
Ongeveer anderhalve dag voor gebruik haalde ik de fles uit de vriezer en plaatste deze in de koelkast, zodat deze het snelst kon ontdooien.
Eventueen kan dit ook sneller in een bak koud water (gewoon uit de kraan), wat je regelmatig ververst.
Kwaliteit is iets minder als helemaal vers, maar echt goed te doen! Bovenstaande geldt ook voor (verse) koemelk
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt jaciem.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja hoor. Ik doe het zelf regelmatig. De melk daarna gewoon koud drinken, heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik weet dus niets van kwaliteitsverlies bij dergelijk gebruik. Als ik er havermout van kook of latte macchiato mee maak, dan merk ik geen verschil met verse melk.
Voor de zekerheid ga ik ervan uit dat plastic melkflessen niet geschikt zijn voor in de magnetron. Als ik het ontdooien wil versnellen, dan laat ik de melkfles, met zeer goed dichtgedraaide dop, in een gootsteen met zo heet mogelijk kraanwater drijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Maar net als met alle vloeistoffen in flessen wel oppassen dat de verpakking niet kapot vriest . Maar dat risico loop je eigenlijk in vrijwel alle soorten verpakkingen met vloeistof.
Invriezen kan wel de structuur van de melk aantasten ; het kan dus een beetje anders smaken dan gewoon verse melk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding