Waar zit meer cafeïne in met senseo: 2x 60 ml bakjes met 1 pad, of 1x 120 ml met 1 pad?

Mijn vrouw doet namelijk graag het volgende:
Op ons senseo apparaat is er keuze tussen weinig water (60 ml) of gewone hoeveelheid (120 ml). Ook kan je kiezen tussen 1 of 2 kopjes tegelijk.
Nu doet zij met 1 pad, op het 2 tegelijk knopje, 60 ml.

Naar mijn idee doet ze dan eigenlijk een gewoon kopje koffie, maar zelf zegt ze: "nee dit zijn twee sterke kopjes koffie. Ik gebruik dan wel maar 1 pad, het zijn toch sterkere kopjes koffie." Volgens haar heeft een gewoon kopje (1x 120 ml) net zo veel cafeïne als een sterk kopje (1x60 ml), en dus is 2x60 net iets sterker, ook al is dat met 1 pad.

Is dit toevalligerwijs al eens gemeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga ervanuit dat in deze 2x60 gewoon 120 is(dus evenveel caffeine en andere stof). Wat misschien wel van invloed is, is de manier hoe de koffie doorloopt met verschillende gewichten pads. Je kan gewoon een leuke test opzetten die je met verschillende kleuren kopjes uitvoert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat maar verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat? Gezellig!
Helaas zijn mijn oude ogen niet supersonisch genoeg meer om vast te stellen hoeveel cafeïne er in een kopje zit ;)

Het beste antwoord

Een gewoon kopje van 120 ml heeft waarschijnlijk meer caffeine aangezien het water langer in de koffiepad blijft zitten. Het zou kunnen dat uw vrouw vindt dat de koffie niet sterk is, maar dat ligt niet aan de caffeine. Dit ligt aan hoe de koffieboon gebrand is. Wanneer water langer in het koffiemengsel zit, neemt het meer caffeine op. Als er twee keer snel 60 ml wordt ''getapt'' zit er dus minder caffeine in dan bij een lange 120 ml. Als uw vrouw sterke koffie wil, misschien zou zij dan een sterker gebrande koffiesoort moeten nemen. Probeer eens de Senseo Extra Dark of de Senseo Extreme Roast :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1x 60ml en 1x 120ml met 1 pad hebben ongeveer evenveel cafeïne in 1 kopje. De 120ml zal iets meer hebben aangezien het water langer door de pad gaat.

Alleen is de 60ml meer geconcentreerd (sterker) dan het "slappe bakkie" van 120ml.