welke wijn zou ik kunnen schenken bij varkenshaas in portsaus?

Toegevoegd na 23 uur:
dank voor alle reacties. Vooral de reacties waar een druivensoort in genoemd wordt, in plaats van een streek of een type, zijn een grote hulp geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammie dat lust ik ook wel smak smak hihihi

Het beste antwoord

Een mooie rode wijn van de druif caubernet sauvignon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het combineren van varkenshaas met wijn is vrij lastig, aangezien de smaak niet dominant is en er dus veel combinaties mogelijk zijn. Zowel met (lichtere) rode wijn als met volle witte wijn. Van belang is vooral de saus die gekozen wordt. Een milde roomsaus liever een volle witte wijn (chardonnay), een wat pittiger saus zou een fruitige rode wijn kunnen hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij varkensvlees past doorgaans een rode wijn beter dan een witte.
Aangezien er hier portsaus op zit, die van zichzelf al wat zoetiger is, zou ik kiezen voor een rijpe wijn met ietwat restzoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Traditioneel drink je bij wit vlees een witte wijn. Maar daar hoef je je eigenlijk niet aan te storen als je een andere wijn wilt drinken, het is jou smaak. Maar in deze zou ik een goede Rose wijn adviseren, temeer omdat je een Portsaus hebt, die dan goed kan combineren met een Rose. Neem dan ook een Portugeese Rose (Matheus ?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooie witte wijn van de Sauvignon Blanc druif zal een heel prettig accentje zetten. Chileense Sauvignon Blancs bieden een prachtige prijs-kwaliteit-verhouding, soms al vanaf € 5 per fles. Sancerre wijn zou mijn favoriet zijn, maar dan tik je minstens € 12 af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij portsaus zal je snel een redelijk krachtige rode wijn serveren, maar bij varkenshaas juist weer een lichte. Ik denk dat een krachtige rose uit Portugal heel goed erbij zal smaken, of een fruitige rode Moezel (mosel), of misschien nog het beste een Beaujolais nouveau, koud geserveerd. Lekker fris en geurt heerlijk!
De geur van Beaujolais nouveau is zo krachtig (en de smaak is zo zacht) dat het best de portsaus aankan.