is groene thee nou gezond of niet?

Bij mijn vorige vraag over groene thee las ik bij de reacties dat thee alleen maar 'water met een smaakje' is en niets met gezondheid te maken heeft terwijl talloze websites zoveel artikelen publiceren over de voordelen van groene thee. is het nou goed voor de gezondheid of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Er staat heel veel onzin online
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thee is sowieso gezond of het nou groene of zwarte thee is. Beter dan koffie
Ritsuka
9 jaar geleden
wat is er mis met koffie dan? koffie is met mate ook wel gezond hoor (als je het zwart drinkt)

Het beste antwoord

Groene thee is zeker gezond, en ook gezonder als zwarte thee. De reden dat groene thee gezonder is, is dat deze blaadjes minder 'bewerkt' zijn voordat ze in de handel komen. De blaadjes van zwarte thee worden gefermenteerd of gegist. Fermentatie is niet per definitie slecht voor je, maar de stelregel blijft in voeding toch: Hoe puurder, hoe beter. Het gisten kan echter wel een probleem zijn. Ieder mens heeft candida in zijn darmflora, en deze voedt zich met gist. Als je teveel gist(producten) binnenkrijgt, kun je hier dus een infectie van krijgen.
Groene thee heeft geen van deze bewerkingen ondergaan.
Het verschil is uiteindelijk als volgt:
Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 10 kopjes zwarte thee drinken zonder negatieve effecten te ondervinden, of 20 kopjes groene thee.
Dit geeft dat groene thee gezonder is als zwarte thee. Maar ook zwarte thee is gezond, omdat thee (zonder suiker!) je op een gezonde manier van vocht voorziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Jij beweert totaal andere dingen dan op de site van het voedingscentrum staan. Antwoord en bron hebben niets met elkaar te maken!
Misschien kan je de werkelijke bron vermelden?

Andere antwoorden (1)

Het is een fabel.
Bijna driekwart van de Nederlanders meent dat groene thee gezonder is dan zwarte thee, terwijl er in werkelijkheid bijna geen verschil tussen is.
Groene thee zou gezonder zijn vanwege de antioxidanten die zouden beschermen tegen kanker. Zwarte thee bevat net zoveel antioxidanten als de groene variant, alleen de samenstelling verschilt. Daarbij zijn er geen onderzoeken die laten zien dat de gezondheid duidelijk verbetert na het drinken van groene thee. Groene thee bevat wel wat minder theïne (een vorm van cafeïne) dan zwarte thee, maar ook van zwarte thee krijg je niet snel te veel binnen.
Amadea