Is baileys die vlokkig is geworden nog te drinken?

gisteren wilde ik mezelf na het poetsen belonen met een lekker glaasje baileys.
de smaak was prima, maar het voelde vreemd in de mond, het was vlokkig geworden.
ik bewaar de fles in de koelkast, maar die heeft laatst wel een hele nacht opengestaan, omdat iets de deur blokkeerde.
wat zou er aan de hand zijn, en kan ik het nog veilig drinken?

14 jaar geleden
in: Dranken
25.9K

Het beste antwoord

Baileys is een 100% natuurlijk product waarvan de typische smaak twee jaar bewaard blijft. Als de fles eenmaal geopend is blijft de drank nog zes maanden goed.

Baileys moet worden bewaard op een plaats waar geen zonlicht komt en de temperatuur tussen de 5° en de 25° Celsius ligt. Als de temperatuur van de fles te vaak schommelt wordt de drank klonterig. Probeer een constante temperatuur te behouden.

Je kunt het gewoon nog drinken, er is niets mis mee alleen omdat het wat klonterig is ziet het er niet erg appetijtelijk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem aan dat je het nog wel veilig kunt drinken, anders was je nu wel ziek geworden.

Wij bewaren onze bailey's (ook na opening) gewoon beneden in de kelder. Niet in de koelkast, dus dat de deur open gestaan heeft lijkt me niet van invloed op de bailey's (hooguit op de pakken melk in de koelkast).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat het is gaan schiften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
maar kan ik het dan nog veilig drinken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen ,omdat het zo vreemd in je mond aanvoelde. Het moet lekker soepel weg te slikken zijn zonder vlokjes.
Ik denk eerder dat het door de kou gekomen is. Baileys hoeft niet in de koelkast, kun je gewoon op kamertemperatuur bewaren. Hier bij ons blijft het maanden goed in de kast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken, kun je een fles Bailey's 2 jaar bewaren in de koelkast, of op kamer temperatuur tot ong. 23/25 gr.C
Het kan zijn dat er nog maar weinig drank in de fles zat en misschien niet goed afgesloten, hierdoor kan een percentage van de alcohol verdampt zijn, waardoor de conserveringsgraad minder geworden is, met oorzaak dat de room gaar bederven en vlokkerig wordt.
Het zou ook kunnen dat de drank met een zuur in aanraking gekomen is, waardoor hij gaat vlokken.
Ik zou echter geen risico nemen als er nog maar weinig in de fles zit, en het niet meer drinken.