kunnen koffiebonen over de datum gaan?

En hoelang kun je de bonen gebruiken als de tht datum verstreken is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.8K

Antwoorden (2)

De voornaamste vijand van koffiebonen is water. De oliën ervan worden door vochtige omstandigheden aangetast.
Een andere bedreiging is zuurstof. Deze veroorzaakt oxidatie van de vluchtige smaken.
De geur en het aroma van koffie verminderen dus in de loop van de tijd.

Als je koffiebonen te lang bewaart wordt de smaak muf. De meeste aroma’s zijn verdwenen en je kunt er geen lekker kopje koffie meer van zetten.

Daarom kun je, als je koffiebonen langer wilt bewaren dan de aangegeven datum, deze het beste in een luchtdichte plastic zak in de vriezer opbergen. Je hoeft ze voor gebruik niet eerst te ontdooien, maar kunt ze direct malen.

Niet vacuüm verpakte bonen zijn twee tot drie maanden te bewaren. Maar eenmaal opengemaakte koffie moet binnen twee weken zijn verwerkt, en gedurende die tijd in een goed afgesloten bus bewaard worden.
Amadea
10 jaar geleden
De datum op de verpakking is eigenlijk 'onzin'.
De koffie is dan allang over zijn beste punt heen (vaak wel een half jaar of een jaar!) en na de tht kun je de koffie nog steeds drinken.

Koffie is na het branden de eerste week nog niet helemaal op smaak, eigenlijk nog ' te vers'. De aroma's komen nog niet goed uit de verf.
Maar: de tweede en derde week is de koffie op zijn best! Daarna verliest de koffie zijn smaken en aroma's en de koffie wordt oud en muf. Dit komt door lucht, licht, vocht en/of temperatuurswisselingen/hitte etc. De verpakking heeft wel invloed op hoe snel dit verouderingsproces gaat. En ook welke koffie je gebruikt. (Soort, branding etc)
De datum op een pak koffie zou niet de tht moeten zijn, maar de branddatum: de datum waarop de koffie is gebrand.

Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.