kraan water in flessen vullen hoe beste metode voor 1 jaar houdbaar?

stel je wilt een water vooraad aanleggen en je wilt dit met kraan water doen dat je un plastick flessen vult natuurlijk zijn de flessen goed schoon.

zou je het kraan water eerst moeten koken en dan vullen en voor comsumtie weer koken voor 5 min? zodat alle bacterien en virusen dood gaan.

ergens gelezen dat je ook een paar druppels dunne bleek kunt toevoegen
dit zou verdampen.

weet iemand nu hoe je dit goed thuis kunt doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (4)

Ik zou de flessen heel goed schoonmaken met heet water (desnoods in de vaatwasser als dat kan), het water wat je erin doet, eerst koken en voor consumptie weer koken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou glazen flessen gebruiken met beugelsluiting en ze na het vullen nogmaals steriliseren net zoals je groente in weckt.of flessen met kroonkurken,maar dan heb je speciaal gereedschap nodig.
10 jaar geleden
Het water eerst koken, en dan in schone slessen doen, gaat wel een tijdje goed. Absoluut steriel is het echter niet. Je kunt het best daarna nog steriliseren door ze (nog warm) een half uurtje in een pan water te leggen, tegen de kkok.
Echter: kunststofflessen geven kwalijke stofjes af bij hogere temperaturen. Word je niet direct ziek van, maar echt gezond is het niet. Dus het is beter om glazen flessen te gebruiken. Ook appelmoes- en mayonaisepotten en zo met een schroefdeksel zijn heel geschikt. Precies zoals je zelf groente zou inmaken.
Dat van die bleek zou ik niet doen. Wel kun je alcohol gebruiken, dat is pas schadelijk bij grotere hoeveelheden. En het verdampt als je het water na opening van je fles of pot weer warm maakt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Maar volgens mij heb je best veel alcohol nodig om te ontsmetten.
Wel leuk als je het water gaat drinken, maar niet zo handig..
Kraanwater donker opgeslagen in een kunststof tank is onbeperkt houdbaar. (food grade kunststof). De container moet goed schoon zijn, en je kunt hem nog met wat bleekwater desinfecteren. Naenkele keren goed uitspoelen kun je de container vullen en duizend jaar lang bewaren. Voor flessen geldt hetzelfde zou ze afwassen en daarna nog met de doppen in een bak bleekwater, alles goed uitspoelen vullen met water uit de kraan, dop dicht en klaar.