Kan je teveel groene thee drinken?

Is 4 koppen groene thee per dag teveel? Of 6?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Antwoorden (4)

In ieder geval is 4 - 6 koppen niet te veel.
Groene thee is gewoon thee en bevat dus cafeïne (theïne)>
als je daar gevoelig voor bent, moet je niet te veel thee in de avond drinken.

Zoals bij zo veel dingen geldt: Drink groene thee in mate. Daarmee wil ik zeggen, drink thee niet in abnormale hoeveelheden.
Maar 5 koppen per dag is gezond:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/7344/gezond-oud-worden-door-groene-thee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet precies bekend hoeveel kopjes Groene je per dag zou moeten drinken om het gezondheidseffect maximaal te benutten. Wel kunnen we een richtlijn halen uit het feit dat de meeste onderzoeken gebaseerd zijn op het aantal koppen wat in Japan en China wordt, namelijk een gemiddelde van ruim 3 koppen per dag.
Wetenschappers hebben op basis daarvan aanbevolen om 3-5 koppen per dag te drinken, wat ongeveer overeenkomt met 1200 ml. Op deze manier krijg je ongeveer 250 mg catechine per dag binnen. Verdeel de inname wel over de gehele dag!
Zie verder info link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groene thee is van dezelfde plant afkomstig als de zwarte thee. Er is echter een groot verschil tussen beiden en dat is het feit dat de groene theebladeren eerst licht worden gestoomd voordat ze worden gedroogd.
Hierdoor zal er geen fermentatie optreden, omdat de fermentatie-enzymen niet geactiveerd worden door het stomen. Zwarte thee wordt wel gefermenteerd en bevat hierdoor minder waardevolle antioxydanten dan groene thee.
Antioxydanten beschermen het lichaam tegen de vrije radicalen die verouderingsprocessen versnellen.

Groene thee wordt al eeuwenlang in China gedronken en wordt daar zelfs in de geneeskunde toegepast vanwege zijn vele goede eigenschappen.
Het enige neveneffect of bijwerking van groene thee dat nadelig zou kunnen werken is het feit dat er caffeïne inzit. Ben je daar gevoelig voor dan merk je het vanzelf. Je wordt dan onrustig en nerveus en zult ook slaapproblemen hebben. Normaliter heeft caffeïne een stimulerende werking, maar bij sommige mensen werkt het dus niet zo.
Behoor jij ook tot deze mensen, drink er dan niet teveel van.
Je kunt het echter dan nog beter drinken dan koffie. Koffie bevat zo'n 150 mg. caffeïne per kop en een kop groene thee daarentegen slechts 50 mg.
Andere bijwerkingen van groene thee zijn nog nooit geconstateerd, ook niet in de eeuwenlange Chinese gewoonte om dit te drinken.
Je zult er dan ook niet snel te veel van drinken en 4-6 koppen per dag kan ook geen kwaad als je niet gevoelig bent voor wat caffeïne.
Let er echter wel op dat hij niet gefermenteerd is want er zijn ook bepaalde soorten Chinese groene theesoorten die dit wel zijn. Oolong is zo'n voorbeeld. Deze is een stuk donkerder en heeft minder gezonde eigenschappen dan ongefermenteerde thee.
Persoonlijk vind ik de Japanse Sencha erg lekker als groene thee.
Te koop in de meeste natuur/reformzaken, maar is ook online te koop.
Misschien ken je hem al, anders is het zeker een aanrader om te proberen als je al fan bent van groene thee (^0^).
amc
10 jaar geleden
Elke dag een kopje groene thee drinken zou de kans op geestelijke aftakeling bij het ouder worden verminderen. Dit stellen onderzoekers aan de Tohoku Universiteit in Japan vast, nadat ze meer dan 1000 personen lieten mee doen aan een onderzoek.

Door de hogere inname van groene thee traden er minder cognitieve stoornissen op. Van diegenen die 6 koppen groene thee per week dronken had 38% een lager risico op geestelijke aftakeling bij ouder worden.

Van de personen die 2 koppen groene thee per dag dronken had zelfs 54% minder risico. Thee bevat ook nog L-theanine, een aminozuur wat de ontspanning en geestelijke concentratie ten goede komt.

Bron:http://www.50plusplein.nl/Lifestyle/art/5482/groene-thee-blijkt-gezond