Hoe is het gebruik ontstaan sommige alcoholische dranken in één keer achterover te slaan?

Van sommige alcoholische dranken moet je het glas in één keer leegdrinken, zo is het gebruik. Waarom of hoe is dit gebruik ontstaan? Het lijkt een commerciële overweging om meer drank te verkopen, maar is dat ook zo?

6 maanden geleden
in: Dranken
Amadea
6 maanden geleden
Jammer dat de mogelijkheid om dit als Goeie Vraag te markeren niet meer bestaat. Want dat is dit heus!
Antoni
6 maanden geleden
Dank je, @Amadea!
jc54
6 maanden geleden
het lijkt mij dat dit ie vanwege de sensatie die betreffende drank oproept. Als je deze dranken "nipt" is de sensatie (de direkte mond/keel ervaring) veel minder heftig. Bij grote slok is dit veel heftiger.
SimonV
6 maanden geleden
Zie ook:
https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/fvzck2/when_did_taking_shots_of_alcohol_become_part_of/
SimonV
6 maanden geleden
Het gebruik is al eeuwen oud. Ik heb geen bron kunnen vinden die bevestigt dat commerciële belangen een rol speelden.
Antoni
6 maanden geleden
@SimonV, veel dank voor je zoekwerk en je verwijzing naar de Reddit-website. De tekst daarop vind ik heel interessant! Dank je wel!

Geef als eerste antwoord